משרד התחבורה הודיע כי החל מיום חמישי האחרון, 1 באוגוסט 2024, תחול חובה על כל רוכבי הקורקינטים והאופניים החשמליים לרשום ולהציג לוחית זיהוי. אי התקנת לוחית זיהוי תוביל לקנסות ואף לכתבי אישום תעבורתיים. על פי ההוראות החדשות, רוכבים שייתפסו ללא לוחית זיהוי יעמדו בפני קנס של 100 שקלים בשנה הראשונה, שיעלה בהדרגה ל-750 שקלים תוך שנתיים. המשרד לביטחון לאומי גם מקדם את הסמכתם של פקחים עירוניים לבצע את האכיפה.
התקנה החדשה מעוררת ביקורת חריפה. גורם בכיר בתחום הבטיחות בדרכים מזהיר: “בקרוב נתחיל לראות הרבה מקרים בהם בעלי כלים חשמליים מקבלים דוחות תנועה למרות שהם לא ביצעו את העבירה. וחמור מכך, לא רחוק היום שעבריינים יעשו שימוש בלוחיות רישוי מזויפות של קורקינטים ואופניים חשמליים. האחריות להפקרות הזו נופלת כולה על משרד התחבורה.”
על פי התקנות, כ-250 אלף בעלי כלים חשמליים יידרשו לבצע רישום באתר משרד התחבורה ולגשת לאחת מנקודות ההטבעה כדי להתקין את לוחית הזיהוי. התהליך מחייב זיהוי ואימות של בעל הכלי והכלי עצמו, במטרה למנוע זיופים ולהבטיח שליטה ובקרה על ההתאמה בין כלי הרכב החשמלי לבין מספר הרישוי שלו. אולם, התקופה האחרונה חשפה כשלים בתהליך, כאשר יותר ויותר גורמים מסחריים מציעים לציבור לוחיות רישוי באופן מקוון ללא זיהוי ובדיקה פיזית.
עומר סלע, מנהל תחום הרכב באיגוד מכוני הרישוי, ציין כי “משרד התחבורה מפרסם לציבור ‘רשימת מטביעים לוחיות זיהוי’, שבה מופיעים בתי עסק המוכרים לוחיות רישוי באופן מקוון ללא תהליך אימות והתקנה נאותים.” עו”ד שמתמחה בתחום הזהיר כי “לזיהוי אופניים או קורקינט באמצעות לוחית יש משמעות משפטית כבדה ביותר. במקרה של שימוש בלוחית מזויפת לביצוע עבירה, בעל הכלי עלול למצוא את עצמו משלם גם פיצויים בהיקף כספי גדול מאוד.”
לאחרונה הוקמו בתל אביב עמדות שבהן יכולים בעלי הכלים להתקין לוחית זיהוי קדמית, והעירייה מציינת כי “יוזמה זו תקל על התהליך.” עם זאת, איגוד מכוני הרישוי מתלונן על חוסר אחידות באכיפה ועל כך שמשרד התחבורה מתעלם מהפקרות במכירת לוחיות באופן מקוון.
משרד התחבורה מדגיש כי “לא ניתן לשלוח לוחית בלי זיהוי פיזי של הכלי. על בעל הכלי להגיע לתחנת הטבעה, ולאחר זיהוי הכלי ואימות נתונים ניתן להטביע את הלוחית ולהתקינה על הכלי.” המשרד מברך על היוזמה של עיריית תל אביב, ורואה בה מהלך חיובי ולגיטימי.
לסיכום, איגוד מכוני הרישוי בישראל מבקר את אכיפת התקנה וקורא למשרד התחבורה לפעול נגד הפרות החוק ולמנוע הפקרות בתחום.