לוגו מגזין הפיננסי
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ביטוח מנהלים מה הוא? ולמי הוא מיועד

ביטוח מנהלים חישוב

ביטוח מנהלים, המכונה גם ביטוח חיים פנסיוני, הוא אפיק חיסכון לפנסיה בישראל. זוהי אחת האפשרויות הקיימות לחיסכון פנסיוני, לצד קרן פנסיה וקופת גמל. בנוסף למרכיב החיסכון לתקופת הפנסיה, ניתן לרכוש במסגרתו גם ביטוח אובדן כושר עבודה. בעבר ניתן היה לרכוש גם ביטוח למקרה מוות. המוצר עבר שינויים רבים במהלך השנים, מה שהפך אותו לנגיש יותר למגוון רחב יותר של אנשים. המוצר נועד לסייע לאנשים להתכונן לפרישתם ולספק ביטחון כלכלי במקרה של נכות או מוות.

מהו ביטוח מנהלים?

ביטוח מנהלים הוא סוג של תכנית חיסכון פנסיוני המוצעת בישראל. זה מאפשר לאנשים לחסוך לפנסיה תוך מתן אפשרויות לביטוח אובדן כושר עבודה ומוות. המוצר נועד לספק לאנשים פרטיים ביטחון כלכלי במהלך שנות הפרישה שלהם ובמקרה של אירועים בלתי צפויים. הוא מציע דרך גמישה לחסוך לעתיד ומספק שקט נפשי במקרה של נכות או מוות.

ההיסטוריה של ביטוח מנהלים:

ביטוח מנהלים הוא מוצר שנכנס לשוק החיסכון הפנסיוני בישראל בשנות ה-60 וה-70 של המאה הקודמת. בימיו הראשונים היא אכן הוצעה בעיקר למנהלים, וכך קיבל את שמו. הסיבה לכך הייתה העובדה שבשנים אלו עבדו רוב העובדים במסגרת הסכמים קיבוציים מטעם ההסתדרות, ולכן הצטרפו אוטומטית לקרנות הפנסיה הוותיקות המנוהלות על ידה. לעומת זאת, העובדים הבכירים (המנהלים, בעיקר) עבדו בחוזים אישיים, כך שניתן היה להציע להם אפיק חיסכון אחר, המותאם עבורם.

מאז, ביטוח המנהלים עבר לא מעט שינויים וגם שוק העבודה עבר שינויים רבים. כיום ניתן להצטרף לביטוח מנהלים גם עובדים וגם מנהלים, אך שם המוצר נשאר כשהיה, בעיקר מסיבות שיווקיות. השינויים שבוצעו במוצר במהלך השנים הפכו אותו לזמין ונגיש יותר למגוון רחב יותר של אנשים. היא הסתגלה לשוק העבודה המשתנה והפכה לבחירה פופולרית לחיסכון פנסיוני בישראל.

למי מיועד ביטוח מנהלים?

ביטוח מנהלים מה צריך לדעת
קרדיט: freepik by Drazen Zigic

ביטוח מנהלים, המכונה גם ביטוח חיים פנסיוני, נועד לספק חיסכון ארוך טווח לפרישה לעובדים שכירים ולבעלי תפקידי שליטה. פוליסות ביטוח מסוג זה מציעות לא רק חיסכון לפנסיה, אלא גם כיסוי ביטוחי לסיכונים שונים כמו נכות ומוות.

מרכיבי ביטוח המנהלים

מבנה ההפקדות לתוכניות ביטוח מנהלים כולל בדרך כלל 6% הפקדה מהעובד, 6.5% הפקדה מהמעסיק ותוספת של 8.33% לפיצויי פיטורים. בנוסף, תוכניות מסוימות עשויות לכלול גם אופציה של עד 2.5% לתרום לרכישת כיסוי נכות. הפקדות אלו נעשות בדרך כלל על בסיס חודשי כחלק מחישוב השכר, על בסיס השכר הפנסיוני.

הרכב פוליסות ביטוח המנהלים גמיש וניתן להתאים אותו לצרכי הפרט. הפוליסה כוללת בדרך כלל שלושה מרכיבים עיקריים: חיסכון לפנסיה, ביטוח אובדן כושר עבודה וביטוח חיים/סיכון. רכיב החיסכון מיועד לחיסכון ארוך טווח לשימוש לאחר הפרישה. בעבר יכלו יחידים לבחור אם לקבל את הכספים כסכום הוני חד פעמי או כקצבה חודשית, אך כיום, הכספים מתקבלים בדרך כלל כקצבה חודשית.

רכיב ביטוח אובדן כושר עבודה מעניק כיסוי למקרה של נכות מלאה או חלקית המתרחשת במהלך תקופת הביטוח. אם זה יקרה, הפרט יקבל פיצוי חודשי בהתאם לתנאי הפוליסה. רכיב ביטוח חיים/סיכון מעניק כיסוי למקרה של פטירת המבוטח. במקרה זה ישולם סכום הביטוח למוטבים הנקובים בפוליסה או בהעדר מוטבים ליורשיו החוקיים של הפרט. נכון להיום, פוליסות ביטוח מנהלים אינן משווקות בכיסוי זה.

בסך הכל, ביטוח מנהלים הוא אופציה מצוינת לעובדים שכירים ולבעלי תפקידי שליטה המחפשים לחסוך לפנסיה תוך הגנה על עצמם מפני סיכונים שונים. הגמישות של פוליסות אלו מאפשרת לאנשים להתאים את הכיסוי שלהם לצרכים ולהעדפות הספציפיות שלהם.

איך מחשבים את כספי הקצבה?

ביטוח מנהלים, או ביטוח חיים פנסיוני, הוא סוג של פוליסת ביטוח שנועדה לספק חיסכון לטווח ארוך לפרישה תוך מתן כיסוי ביטוחי לסיכונים שונים. היבט מרכזי אחד בפוליסות מסוג זה הוא חישוב כספי הקצבאות החודשיות המשולמות למבוטח.

בשנת 2008 בוטלה האפשרות לקבל את החיסכון כסכום הוני, ומאז הפוליסות מאפשרות רק לאנשים פרטיים לקבל את חסכונותיהם כקצבה חודשית. גובה הקצבה החודשית שתשולם למבוטח נקבע על פי מקדם הקצבה שהוא ערך מספרי הלוקח בחשבון גורמים כמו תוחלת חיים צפויה.

ביטוח מנהלים מה כולל
קרדיט: freepik by Drazen Zigic

עד 31 בדצמבר 2012, בכל פוליסות ביטוחי המנהלים היה מקדם קצבה מובטח. ככל שתוחלת החיים עלתה עם השנים, כך עלה גם מקדם הקצבה של הפוליסה. עם זאת, מקדם קצבה מובטח זה לא הביא בחשבון את העלייה בתוחלת החיים שתחול מרגע הצטרפות המבוטחים לפוליסה ועד לפרישתם.

מחשש להיווצרות גירעונות והעדר יכולת לשלם קצבאות למבוטחים, הורה משרד האוצר על ביטול מקדם הפנסיה המובטחת. החל מיום 1.1.2013, בכל פוליסת ביטוח מנהלים, מקדם הקצבה משתנה לאורך כל חיי הפוליסה, או נקבע לראשונה במועד חישוב הקצבה עם הפרישה, בהתאם לשינויים בתוחלת החיים. הדבר מאפשר חישוב מדויק יותר של כספי הקצבאות החודשיות, תוך התחשבות בתוחלת החיים המשתנה של המבוטח.

בסך הכל, חישוב כספי הקצבאות החודשיות בפוליסות ביטוח מנהלים הוא תהליך מורכב שלוקח בחשבון מספר גורמים, לרבות תוחלת החיים הצפויה. עם השינויים שביצע משרד האוצר, כעת החישוב מדויק יותר ומשקף את תוחלת החיים בפועל של המבוטח.

אהבתם את הכתבה? שתפו

CBD עוזר לכלב שלך במגוון דרכים

כתבות אחרונות

בינה מלאכותית ו-AI

חדשות רכב

מודעה