לוגו מגזין הפיננסי
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

האם ניתן למשוך כספים מהפנסיה ללא תשלום מס?

תגיות
zabawna_art, Freepik@

האם משיכת כספים מהפניסיה תצמצם את הקבצה החודשית המיועדת שלנו? והאם ניתן למשוך את כספי הפנסיה שלנו ללא תשלום מס? מיד נפרט עבורכם.

במידה והחלטנו למשוך סכום מסוים מהפנסיה שלנו, סכום הפנסיה יקטן, ועקב כך, הקצבה החודשית לה נהיה זכאים. עקב תקופת הקורונה, אנו שומעים על הרבה אנשים שהחליטו להשתמש בחלק מכספי הפנסייה שלהם למטרות שונות ומשונות. כיום יש חמש אופציות שונות למשיכת כספים מהפנסיה שלנו, משיכת פיצויים, כספים שהופקדו לפני שנת 2000, היוון קצבאות או היוון קצבאות לתקופה מוגבלת. ישנה דרך נוספת למשיכה והיא משיכת כלל הכספים, במידה וצברת פחות מהמינימום. במאמר זה נפרט עבורכם את כל אחת מהאופציות שאפשרית עבורכם.

משיכת כספי פיצויים

משיכת כספי פיצויים זוהי הדרך המקובלת ביותר למשיכת כספים ללא תשלם מס. על פי חוק, אנו זכרים לפיצויים בגובה משכורת חודשית אחת עבור כל שנת עבודה. אך הגובה המקסימלי של שכר שיהיה פטור ממס הוא 12,640 שקלים בחודש וכל מי שמעבר לסכום זה יחוייב במס. לפיכך, במידה ועברת עשר שנים, תהיה זכאי למשיכת פיצויים בגובה 126,400 (10X12,640) שפטורים ממס. במידה וצברת בקרן הפיצויים סכום גבוה מהסכום החודשי שציינו בכל חודש, משיכתו תהיה כרוכה בתשלום מס נוסף על פי מדרגות המס.

המסמכים נדרשים לצורך משיכת כספי פיצויים מקרן הפנסיה:

  • תעודת זהות
  • אישור על ניהול חשבון בנק
  • מכתב שחרור כספי פיצויים. תקנה חדשה קובעת כי במידה וחלפו יותר מארבעה חודשים מסיום העבודה אין צורך להציג אישור שחרור פיצויים
  • טופס 161 או אישור פקיד שומה על גובה המס שיש לנכות מכספי הפיצויים

משיכת כספים שהופקדו לפני שנת 2000

עד שנת 2000 משיכת כספי פנסיה הייתה אפשרית ללא תשלום מס כלל. במידה ויש ברשותכם כספים שהופקדו לקרנות הפנסיה שלכם לפני שנת 2000, ניתן למשוך כספים ללא תשלום מס. במידה וצברתם סכומים משמעותיים בפנסיה שלכם, אתם יכולים להנות מפטור מס זה אך עדיין להשאיר ברשותו את כלל הכספים שצברתם החל מאותה שנה. במידה ואתם בשנות החמישים או השישים שלכם, כנראה שיש ברשותכם קרנות פנסיה כאלו ועליכם לבדוק את הנושא. יש לציין שגם כי כל משיכת מקרנות הפנסיה שלכם, תפחיל את הקצבה החודשית שתקבלו לאחר פרישתכם.

היוון קצבאות

ההכנסה החשובה ביותר של אדם לאחר פרישתו היא קרן הפנסיה שלו, מדובר על כספים שהופקדו על ידי העובד ומעסיקיו ולבסוך משולם לפורש בקצבה חודשית ולא ב”מכה אחת”. כיום, הקצבה המינימלית לפנסיה היא 4806 ש”ח בחודש. במידה ויש לגמלאי קבצה גדולה מזו, יש לו האפשרות להוון קצבה ולקבל את ההפרש בין הסכומים “במכה אחת”. יש לקחת בחשבון שתהליך היוון קצבאות בחלקו לפחות, יהיה חייב במס.

היוון של חלק מהקצבה

היוון חלק מהקצבה הוא למעשה תהליך אשר במהלכו הגמלאי לאחר פרישתו מבקש למשוך סכום כסף משמעותי מקרן הפנסיה שלו שלו בפעם אחת, על חשבון הקצבה החודשית שהוא מקבל בכל חודש. היוון קצבאות יכול להתבצע גם בחסכונות אחרים אך כרגע אנו מפרטים את התהליך לגבי קרנות הפנסיה. במסגרת היוון קצבאות לא ניתן לפדות את מלא סכום הפנסיה שנצבר עבורכם, קרנות הפנסיה מאפשרות משיכת אחוז מסוים מסכום הפנסיה שצברתם, והפחתת הקבצה החודשית שלכם לזמן מוגבל. פעולה זאת נעשתה כדי למנוע מפנסיונרים למשוך את כלל הסכום שצברו במשך השנים, ולאחר מכן יכנסו לבעיות כלכליות ללא קצבת פנסיה חודשית. יש לקחת בחשבון שתהליך היוון קצבאות בחלקו לפחות, יהיה חייב במס.

משיכת כל הסכום

ישנם אנשים שלאחר היציאה לפנסיה מבינים שלא הצליחו לחסוך סכום משמעותי שיאפשר להם קצבה סבירה ובטוחה לאורך זמן. בסיטואציה כזו, יתפאשר לפורש לקבל את מלא הסכום בפעם אחת, ללא תשלום מס. מדובר ב-95,000 אלף שקלים, שבמידה וצברתם פחות מסכום זה, תוכלו למשוך את מלוא הסכום בפעם אחת וללא קצבה חודשת, פעולה זה כאמור היא ללא תשלום מס. המדינה אישרה פעולה זו מכיוון שהיא מבינה שסכום זה לא יכול להוות קצבה חודשית מספקת לפורש, ולכן מאפשרת למשוך סכום זה ללא תשלום מס.

יש סיטואציה נוספת, שבה הפורש, שחסך לפנסיה כל ימי חיו, נפטר בטרם עת. במקרה כזה היורשים החוקיים יוכלו למשוך את כלל כספי החיסכון של הנפטר ב”מכה אחת” וללא תשלום מס.

לכל הכתבות על ביטוח לחצו כאן

תגיות

אהבתם את הכתבה? שתפו

כתבות אחרונות

בינה מלאכותית ו-AI

חדשות רכב

מודעה