לוגו מגזין הפיננסי
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

האם המלחמה מבשרת את סופו של הצונאמי הסיני בשוק הרכב הישראלי?

תגיות
מותג רכב חשמלי סיני XPENG עומד להיכנס לשוק הישראלי
מותג רכב חשמלי סיני XPENG עומד להיכנס לשוק הישראלי

במהלך השנה האחרונה, ישראל ראתה עלייה משמעותית בנוכחותם של מותגי רכב סיניים, מה שהופך אותה לשוק המערבי הגדול ביותר של תעשיית הרכב הסינית. עם זאת, עם העמקת היחסים עם ארה”ב בעקבות המלחמה וחוסר התמיכה מסין, עולים חששות לגבי עתידו של שוק הרכב הסיני הישראלי.

מכוניות סיניות בישראל

שוק הרכב הישראלי חווה הידוק היחסים הכלכליים בין ישראל לסין. עם כמעט 25 מותגי רכב סיניים מיוצגים בישראל, הוא עולה על כל שוק מערבי אחר. שיעור החדירה של כלי רכב מתוצרת סין בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה הגיע לשיא של 17% מכלל המכירות.

השווי הכספי המוערך של יבוא כלי רכב מסין מתחילת 2023 עומד על כ-4-6 מיליארד שקל. שווי זה צפוי לעלות משמעותית עד סוף השנה, בהתחשב בעשרות אלפי כלי הרכב שכבר נרכשו מיצרנים וצפויים להגיע למלאי היבואנים.

למרות קשרים עסקיים ואישיים הדוקים עם יצרניות הרכב הסיניות, הביעו היבואנים בשבוע האחרון אי נוחות בשל העמדה הבלתי חיובית שנקטו בכירי הממשל בישראל במהלך המלחמה, וזה עורר חששות לגבי עתיד יבוא הרכב הסיני לישראל.

התפקיד האסטרטגי של סין בישראל

סין רואה בישראל תפקיד אסטרטגי במאמציה להרחיב את ההשפעה הפוליטית והמסחרית במזרח התיכון ובאירופה באמצעות פרויקט “דרך המשי”. ממשלת סין השקיעה מיליארדי דולרים במסחר ובתשתיות של ישראל, והסכם סחר בין שתי המדינות היה צפוי להיחתם בחודשים הקרובים.

התלות של סין בנפט

סין תלויה במידה רבה ביבוא נפט ממדינות המזרח התיכון, בעיקר ערב הסעודית ואיראן. בחודש שעבר רכשה סין 87% מכלל יצוא הנפט האיראני. המשך הזרימה החופשית של נפט זול מהאזור הוא בעל חשיבות עליונה לכלכלת סין.

השפעת המלחמה הנוכחית

למרות שאולי אין טינה אישית לישראל, המלחמה ותופעות הלוואי שלה עלולות להשפיע על החדירה העתידית של כלי רכב סיניים לישראל. סין נותנת עדיפות לאינטרסים הפנימיים שלה, במיוחד זרימה בלתי פוסקת של נפט זול, שהוא חיוני לכלכלתה.

שוק פרטי וכלי רכב חשמליים

הביקוש לרכבים חשמליים מתוצרת סין בקרב לקוחות פרטיים בישראל לא צפוי להשתנות באופן דרמטי. מדינת הייצור אינה מהווה שיקול משמעותי עבור רוב הצרכנים בבחירת הרכב. בנוסף, יצרני רכב סיניים הם בין הבודדים שיכולים לייצר רכבים חשמליים עם טווח סביר בפלח המחיר המבוקש ביותר בשוק.

תגיות

אהבתם את הכתבה? שתפו

CBD עוזר לכלב שלך במגוון דרכים

כתבות אחרונות

בינה מלאכותית ו-AI

חדשות רכב

מודעה