לוגו מגזין הפיננסי
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

איך שינתה רעידת האדמה ביפן את פני הקרקע ב-4 מטרים עם נסיגות אדמה עוצמתיות?

זה קרה שוב, יפן נפגעה מרעידת אדמה בעוצמה של 7.5 בסולם ריכטר, שהרימה את הקרקע ביותר מ-4 מטרים באדמה והזיזה אותה ימינה ביותר ממטר. הרעידה גרמה גם לגלי צונאמי שהגיעו לחופים, אך למזלם של התושבים, אפקט ההרמה של הקרקע הקטינה את השפעתה הקטלנית. איך יכולים המדענים למדוד בדיוק את התנועות האלה של האדמה? ואיך יפן משווה את האירוע הזה לרעידות אחרות בעולם?

תגיות
תמונה ראשית אדמה חצויה ל2 קונספט רעידת אדמה ביפן ב2024
כיצד שינתה רעידת האדמה האחרונה ביפון את פני הקרקע?

הרשת הלאומית של תחנות GPS

יפן היא אחת המדינות הכי חשופות לרעידות אדמה בעולם, ולכן היא משקיעה הרבה תקציבים ומחקרים במעקב אחר מה שקורה כאשר לפני רעידת הקרקע ובזמן הרעידה. ברחבי המדינה ישנן תחנות GPS רבות שממוקמות בנקודות אסטרטגיות, שמדווחות בזמן אמת על מיקום הרעידות הסיסמיות.

משמאל: פני הקרקע בחוף Kaiso לפני רעידת האדמה, מימין: פני הקרקע בחוף לאחר הרעידה (צילום מסך: וויקיפדיה)

כאשר מתרחשת רעידת אדמה, המדענים יכולים להשוות את הנתונים של התחנות לפני ואחרי הרעידה, ולראות כמה הקרקע התעוותה והשתנתה. המערכת הזו מראה שהאדמה הזיזה כ-130 סנטימטר למערב אחרי הרעידה של יום שני, ובתמונה שמעל רואים באופן ברור את תזוזת האדמה ונסיגה של הים.

מעקב מהחלל – לווין ALOS-2

המדענים עוקבים אחר יפן מהחלל, על ידי השוואת תמונות לוויניות שנלקחו לפני ואחרי הרעידה. בעוברו האחרון, הלווין ALOS-2 דיווח שהמרחק בינו לבין הקרקע התקצר, כיוון שפני האדמה התרוממו תחת הלחץ של הרעידה. הקרקע הזזה הכי הרבה בצד המערבי של חצי האי נוטו. הקרקע התחתית של הים הזזה ליד החוף שם, וייצרה גלי צונאמי בגובה של כ-80 סנטימטרים.

(קרדיט צילומים וניתוח: Google Earth/GSI, processed by Nahel Belgherze)

השוואת התמותה לרעידות אדמה קודמות

כל מוות אחת היא יותר מדי, אבל זה מדהים כמה מעט הן התרחשו, גם כשהחיפושים אחר הנלכדים בחורבות עדיין ממשיכים. המודלים של ההפסדים והנזק מנבאים שהמספר הסופי של ההרוגים יהיה, בכל היותר, מאה או כך. כדאי להשוות את האירוע הזה לרעידת האדמה של 7.8 בטורקיה בשנה שעברה.

2 הרעידות היו דומות באופן כללי בעוצמת האנרגיה ששוחררה, אבל מספר ההרוגים בטורקיה ובסוריה עלה ל-50,000 ויותר. נחזור ל-2010 ולרעידת האדמה של 7 בהאיטי. יותר מ-100,000 אנשים מתו באירוע הנורא הזה. ההסבר להבדל הוא פשוט: תקני בטיחות של בניינים והכנות אזרחיות ביפן הם הכי מתקדמים בעולם, והם מצילים חיים בכל רעידה, לישראל יש המון מה ללמוד מכך.

תגיות

אהבתם את הכתבה? שתפו

CBD עוזר לכלב שלך במגוון דרכים

כתבות אחרונות

בינה מלאכותית ו-AI

חדשות רכב

מודעה