לוגו מגזין הפיננסי
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חזיה חכמה מגלה סרטן השד בשלבים מוקדמים

גילוי מוקדם של סרטן השד הוא קריטי להצלת חיים, אך בדיקות גילוי קיימות אינן תמיד מדויקות. פיתוח חדשני חדש, הנקרא “חזיה חכמה”, עשוי להציע פתרון פשוט ומדויק יותר לגילוי ומניעה מוקדמת של סרטן השד.

תגיות
אישה שלובשת על עצמה מתקן רפואי שמתלבש על החזיה הנועד למניעה של סרטן השד
קרדיט: מכללת MIT שבארה״ב צילום: Canan Dagdeviren

המטרה: גילוי מוקדם ומניעה של סרטן השד

סרטן השד הוא הסוג הנפוץ ביותר של סרטן בין נשים ברחבי העולם, והוא גם אחד הסוגים המסוכנים ביותר. לפי הארגון העולמי לבריאות, כ-2.3 מיליון נשים חולות בסרטן השד בכל שנה, וכ-685 אלף מתות ממנו. הגילוי המוקדם של סרטן השד יכול להציל חיים, כי ככל שהגידול קטן יותר, כך הטיפול יותר יעיל והסיכויים להישרדות גבוהים יותר. לכן, מומלץ לנשים לעבור בדיקות תקופתיות של השד, בדרך כלל באמצעות ממוגרף, שהוא מכשיר שמשתמש בקרינה רנטגן ליצירת תמונות של השד.

המכשיר: אולטרסאונד גמיש שניתן להדביק לחזיה

אבל הממוגרף אינו מושלם, ויש לו חסרונות רבים. הוא יכול להיות יקר, לא נגיש, לא נוח, ולהיות חשוף לקרינה. כמו כן, הוא לא תמיד מצליח לגלות גידולים קטנים או נמוכים בחומר החיוני, במיוחד אם השד יש בו רקע צפוף. לכן, חוקרים מ-MIT פיתחו מכשיר אולטרסאונד גמיש שניתן להדביק לחזיה, ולהשתמש בו לבדיקת השד בזוויות שונות. המכשיר, שנקרא “iBreastExam”, משתמש בגלי אולטרסאונד ליצירת תמונות של השד, שאינן תלויות בחומר החיוני או בצפיפות של השד. הפתרון שהם מצאו הוא להשתמש באולטרסאונד, שהוא טכנולוגיה שמשתמשת בקוליות בתדר גבוה ליצירת תמונות של הרקמות הפנימיות. 

התוצאות: תמונות אולטרסאונד ברזולוציה גבוהה

המכשיר של החוקרים מ-MIT מורכב ממעגל אלקטרוני גמיש, שמחובר למערכת של חיישני אולטרסאונד, שניתן להסתיר בחזיה. המעגל האלקטרוני מפיק קוליות בתדר גבוה, שמחדירות לשד, ומקבל את ההד חזרה. המידע המתקבל מהחיישנים מועבר למחשב או לטלפון חכם, שמשתמש בתוכנה מיוחדת ליצירת תמונות אולטרסאונד ברזולוציה גבוהה, דומה לזו של המכשירים המקצועיים שנמצאים במרכזי תמונה רפואית. התמונות יכולות להראות את המבנה הפנימי של השד, ולחשוף גידולים או שינויים אחרים. המכשיר יכול לבדוק את השד בזוויות שונות, וליצור תמונות תלת-מימדיות, שיכולות להיות יותר מדויקות ומועילות מאשר תמונות דו-מימדיות.

ההשראה: הסיפור האישי של הפרופסורית קנאן דגדווירן

הפרויקט נולד מההשראה האישית של הפרופסורית קנאן דגדווירן, שאחותה מתה מסרטן השד בגיל 49, למרות שעברה בדיקות תקופתיות. “המטרה שלי היא לפנות לאנשים שהם הכי סבירים לפתח סרטן בין הבדיקות”, אומרת דגדווירן, שמתמחה בהתאמת מכשירים אלקטרוניים לגוף. “עם בדיקות תכופות יותר, המטרה שלי היא להגביר את שיעור ההישרדות לעד 98 אחוז”. דגדווירן, שהיא פרופסורית להנדסת חשמל ומדעי המחשב ב-MIT, וגם חברת האקדמיה הלאומית להנדסה של ארה”ב, הובילה את הפיתוח של מכשירים אלקטרוניים גמישים וניתנים ללבישה, שיכולים לשמש למטרות רפואיות, כגון לבדיקת הלב, המוח, או העור. היא גם יזמה ומנהלת את המעבדה למערכות אלקטרוניות גמישות ומתאמות ב-MIT, שמטרתה לחקור ולייצר מכשירים אלקטרוניים שיכולים להתאים לצורת הגוף, ולהשתלב בו באופן הרמוני.

התקן אולטרסאונד החדש של MIT לגילוי ומניעה של סרטן השד
קרדיט: מכללת MIT

החזון הוא להגביר את שיעור ההישרדות של נשים לעד 98 אחוז

החוקרים מ-MIT מקווים שהמכשיר שלהם יוכל להיות זמין לשימוש הציבור בעתיד הקרוב, ולהיות חלק מהבדיקות הרגילות לגילוי סרטן השד. הם טוענים שהמכשיר יכול להיות יעיל יותר, זול יותר, ונגיש יותר מאשר הממוגרפיה או האולטרסאונד המסורתיים, ולהגיע לאנשים שאינם יכולים להרשות לעצמם או להשיג את הבדיקות הנוכחיות. הם גם מקווים שהמכשיר יוכל להפחית את החשש והחרדה שמלווים את הבדיקות לסרטן השד, ולהעלות את ההשתתפות והתדירות שלהן. “אני רוצה להפוך את הבדיקה לסרטן השד למשהו שאנשים יכולים לעשות בבית, בלי לחכות לתור, בלי להיות מודאגים, בלי להיות מפוחדים”, אומרת דגדווירן. “אני רוצה להציל חיים”.

תגיות

אהבתם את הכתבה? שתפו

CBD עוזר לכלב שלך במגוון דרכים

כתבות אחרונות

בינה מלאכותית ו-AI

חדשות רכב

מודעה