לוגו מגזין הפיננסי
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

האם זו יכולה להיות פריצת הדרך לה חיכינו בטיפול באלרגיה לבוטנים?

תגיות
אלרגיה רפואית לבוטנים - ילד קטן בן 8 שמחזיק נייר טואלאט קונספט חולה בבית
האם זו יכולה להיות פריצת הדרך לה חיכינו בטיפול באלרגיה לבוטנים? (Freepik)

במאמץ פורץ דרך להתמודד עם האתגרים שמציבה אלרגיה לבוטנים, המרכז הרפואי שיבא ומכון וולקני חברו כוחות לפיתוח פתרון מהפכני. אלרגיה לבוטנים היא לא רק מקור ללחץ ודאגה מתמדת אלא יכולה גם לשבש משמעותית את חיי היומיום ואף להוות סיכון מסכן חיים. עם זאת, הודות למאמצים המשותפים של מוסדות אלה, נוצרה פריצת דרך מבטיחה בדמות עוגיה ייחודית שמטרתה להפחית את רמות האלרגיה לבוטנים בקרב ילדים ובני נוער ולהוות פריצת דרך טכנולוגית משמעותית.

מהי אלרגיה לבוטנים ומדוע היא מדאיגה?

אלרגיה לבוטנים היא אלרגיה נפוצה ומסכנת חיים למזון, שבה מערכת החיסון מגיבה יתר על המידה לחלבונים הנמצאים בבוטנים. זה משפיע על כ 1-2% מאוכלוסיית העולם יכול לגרום לתגובות חמורות, כולל אנפילקסיס, אשר יכול להיות קטלני אם לא מטופלים מיד. הסובלים מאלרגיה לבוטנים מתמודדים לעתים קרובות עם אתגרים בחיי היומיום שלהם, כגון הגבלות תזונתיות קפדניות וערנות מתמדת בעת אכילה בחוץ. בישראל, התמודדות עם אלרגיות לבוטנים יכולה להיות מאתגרת במיוחד בשל שכיחותם של מאכלים ומרכיבים מבוססי בוטנים במטבח המקומי.

מדוע הטיפולים הנוכחיים לאלרגיה לבוטנים אינם מספיקים?

נכון לעכשיו, לטיפולים הזמינים לאלרגיה לבוטנים יש מגבלות שהופכות אותם לבלתי מספיקים בהצעת הקלה ארוכת טווח לאלה שנפגעו. השיטות הנפוצות, כולל זריקות אלרגיה ותרופות, עשויות להקל על הסימפטומים אך לא מובטח שיעבדו עבור כולם. יתר על כן, טיפולים אלה צריכים להינתן לעתים קרובות, מה שמוביל לאי נוחות לחולים. כתוצאה מכך, אנשים רבים עם אלרגיות בוטנים לנקוט הימנעות מזונות אלרגניים או הקפדה על הגבלות תזונתיות קפדניות. גישה זו יכולה להיות תובענית עבור הסובלים ולהפחית באופן משמעותי את איכות חייהם, מה שהופך אותו חיוני לפתח טיפולים יעילים ואמינים יותר עבור אלרגיות בוטנים.

ילד קטן שמחזיק חופן של בוטנים ושקדים ביד אחת - צילום תקריב
השיטות הנפוצות, כולל זריקות אלרגיה ותרופות, עשויות להקל על הסימפטומים אך לא מובטח שיעבדו עבור כולם. (Freepik)

עוגיית מאכל מהפכנית מפחיתה את הסיכונים לאלרגיה לבוטנים אצל ילדים

בשיתוף פעולה פורץ דרך, המרכז הרפואי שיבא ומכון וולקני חשפו פתרון יוצא דופן למאבק באלרגיות לבוטנים בילדים. בראשות זרוע החדשנות ARC של המרכז הרפואי שיבא, בשיתוף עם בית החולים לילדים ספרא ומכון וולקני, פיתוח חלוצי זה מציע גישה מונעת באמצעות עוגיה אכילה חדשנית. עוגייה ביתית זו, שעוצבה על ידי ד”ר מונה כידון, מנהלת מרפאת האלרגיה בבית החולים לילדים ספרא, וד”ר רן חובב, חוקר במכון וולקני, משלבת אבקה ייחודית המגבירה בהדרגה את החשיפה לבוטנים, ומבטיחה טיפול בטוח לאורך כל הדרך. תהליך.

אלרגיות לבוטנים מדורגות בין הגורמים המובילים לתגובות אלרגיות קשות, מהן מהווה סיכון מסכן חיים לאנשים, אפילו עם חשיפה מינימלית לבוטנים. תגובות אלרגיות יכולות להתבטא באמצעות בליעה ישירה, שאיפה או צריכה של מוצרים המכילים בוטנים.

בעקבות ניסויים קליניים מוצלחים, פריצת הדרך המבטיחה הזו עוברת כעת אופטימיזציה, עם תוכניות לייצור תעשייתי של עוגיות בוטנים נטולות אלרגנים כדי להחליף חלופות תוצרת בית.

אירוע החשיפה של העוגייה 

החשיפה בכנס ARC Summit 2023 היוקרתי, בהנחיית המרכז הרפואי שיבא, העוגייה המהפכנית מסמנת אבן דרך משמעותית בתחום החדשנות. בהשתתפות למעלה מ-800 אורחים מוערכים, כולל מובילי תעשייה, מדענים, רופאים ומשקיעים מיותר מ-30 מדינות, הכנס משמש כפלטפורמה להצגת פתרון פורץ דרך זה ואת הפוטנציאל שלו לשנות את נוף הבריאות והחדשנות.

הצלחה בפיתוח זן מיוחד של בוטן לא אלרגני – דבריי המפתחים

ד”ר מונה כידון, מנהלת מרפאת אלרגיה בבית החולים ספרא לילדים

“אני שמחה שהצלחנו בספרא, בשיתוף פעולה חשוב יחד עם מכון וולקני, להדליק את האור בקצה המנהרה עבור ילדים שחיים עם אלרגיה לבוטנים. הצלחנו לפתח זן מיוחד של בוטן, שבהדרגה – בעזרת הטיפול הנכון והמדויק לכל אחד – יכול להוריד את רמת הסיכון לאלרגיה ואף למנוע אותה בצורה מלאה ולאפשר לילדים לאכול בוטנים בצורה בטוחה ולא מסכנת חיים. כמובן שיש עוד דרך ארוכה עד שהתרופה תהיה זמינה לכל אחד בעולם, אך אני סבורה כי בעזרת המשקיעים הנכונים והמשך העבודה הפורה עם השותפים לצידי, נצליח לפתור את בעיית האלרגיה לבוטנים ואגוזים בעולם כולו”. 

בעזרת הטיפול הנכון והמדויק לכל אחד – יכול להוריד את רמת הסיכון לאלרגיה ואף למנוע אותה בצורה מלאה ולאפשר לילדים לאכול בוטנים בצורה בטוחה ולא מסכנת חיים (Freepik).

ד״ר רן חובב, חוקר במכון וולקני

 “הגישה הייחודית לטיפול פוטנציאלי באלרגיה לבוטנים מבוססת על שימוש בזרעי בוטנים “עובריים”, במקום בזרעים בשלים כפי שמקובל בטיפולי בליעה אחרים. כמו כן, פותח זן חדש של בוטנים שמייצר בוטנים “עובריים” בכמות גדולה יותר מאשר הזנים הרגילים. במסגרת המחקר הוכחנו את בטיחות ויעילות הטיפול הקליני. תוצאות המחקר פותחות תחום חדש לטיפול באלרגיה למוצרי מזון נוספים, כגון אלרגיה לסויה, קשיו ואגוזי מלך. אלרגיה לבוטנים היא אחת מסוגי האלרגיה הקשים אצל ילדים ומבוגרים, ובמרבית המקרים נשארת מסוכנת לכל החיים. אין כיום פתרון לבעיה חמורה זו. טיפול באמצעות בליעה של כמויות קטנות של בוטנים נחשב למקובל, אולם גם טיפול זה איננו מספק, מכיוון שהוא מלווה בהתפרצויות קשות המשפיעות על איכות החיים של המטופלים. בנוסף, הטיפולים הניסיוניים אינם גורמים להחלמה, אלא רק למצב שבו ניתן להיחשף לכמויות מוגבלות של האלרגן באופן זמני מבלי לסכן חיים”.

תגיות

אהבתם את הכתבה? שתפו

כתבות אחרונות

בינה מלאכותית ו-AI

חדשות רכב

מודעה