לוגו מגזין הפיננסי
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

טכנולוגיות ה-AI והקריפטו ממשיכות להגביר צריכת האנרגיה השנתית

מרכזי נתונים הם הבסיס של העולם הדיגיטלי. הם אחראים לאחסון, עיבוד והעברת המידע שאנחנו משתמשים בו כל יום, כמו אימיילים, תמונות, סרטונים ועוד. אבל הם גם צורכים הרבה חשמל, ולא רק להפעלת המחשבים, אלא גם לקירור ולתחזוקה של הציוד. בשנים האחרונות, השימוש במרכזי נתונים הוא בעלייה, בעיקר בגלל שני תחומים: הבינה מלאכותית ומטבעות הקריפטו.

תגיות
תמונה של מרכז עיבוד מידע ושרתים לבינה מלאכותית וקריפטו

כמה חשמל צורכים הAI והקריפטו?

לפי דו”ח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה (IEA), המרכזי נתונים, האיי והקריפטו צרכו ביחד כ-460 טרה-וואט שעה (TWh) של חשמל בשנת 2022, שהם כ-2% מהחשמל הגלובלי. מתוך זה, כ-110 TWh היו בשביל הקריפטו בלבד, שהם כ-0.4% מהחשמל הגלובלי. הסוכנות מעריכה שעד שנת 2026, הצריכה תעלה לבין 620 ל-1,050 TWh בשנה, בהתאם לקצב ההתפתחות של הטכנולוגיות. הגידול הזה שווה להוספת אחת מהמדינות הבאות לרשת החשמל: שוודיה, או גרמניה.

הארץ שיש בה הכי הרבה מרכזי נתונים היא ארצות הברית, עם 33% מה-8,000 מרכזי נתונים בעולם. גם הכרייה של הביטקוין היא הגדולה ביותר בארצות הברית. הסוכנות מחזית גידול מהיר בצריכת החשמל של המרכזי נתונים בארצות הברית בשנים הקרובות, מכ-4% בשנת 2022 ל-6% בשנת 2026. גורמים נוספים שמשפיעים על הצריכה הם הרשתות ה-5G והשירותים המבוססים על הענן.

אירלנד, שיש לה אחת המס החברתי הנמוך ביותר באיחוד האירופי, מצפה להתפתחות גדולה של מרכזי נתונים חדשים. יש לה כבר 82 מרכזי נתונים, שהיו אחראיים ל-17% מצריכת החשמל של המדינה בשנת 2022. עוד 54  נוספים נמצאים בבנייה או אושרו לאחרונה להתחיל בבנייה. עד 2026, כל אותם מרכזי נתונים יכולים להיות אחראים לכמעט שליש מהביקוש השנתי לחשמל במדינה.

מרכזי נתונים: דרישות מחשוב וקירור

מרכזי נתונים, בהיותם מחסנים למחשבים, שואבים 40% מהביקוש לחשמל שלהם מפעילות מחשוב. 40% נוספים נצרכים על ידי מערכות קירור, כאשר החלק הנותר משמש על ידי ציוד IT אחר.

מרכזי נתונים ייעודיים בינה מלאכותית ומטבעות קריפטוגרפיים בשנים 2022 ו-2026. בשנת 2022, מרכזי נתונים מסורתיים היוו למעלה מ-400 TWh מהביקוש לחשמל. עם זאת, עד 2026, מרכזי נתונים מסורתיים צפויים לתרום קרוב ל-600 TWh של ביקוש, מטבעות קריפטוגרפיים מעל 100 TWh, ובינה מלאכותית פחות מ-100 TWh.

השפעת ה-AI ומטבעות הקריפטו על זיהום האוויר

השילוב של בינה מלאכותית במרכזי נתונים מגדיל באופן משמעותי את דרישת הכוח הכוללת שלהם. לדוגמה, הדו”ח מצביע על כך שחיפוש גוגל, עם AI משולבת, יכול לצרוך עד פי עשרה יותר חשמל. באופן דומה, צריכת החשמל של תעשיית הבינה המלאכותית צפויה להיות גבוהה פי עשרה בשנת 2026 בהשוואה לשנה הקודמת. גם הביקוש לחשמל בפעילות מטבעות קריפטוגרפיים צפוי לעלות ב-40% עד 2026.

זיהום האנרגיה הסביבתי של מטבעות קריפטו

המאמצים להפחית את ההשפעה האנרגטית והסביבתית של מטבעות קריפטוגרפיים הניבו סיפורי הצלחה, כמו ההפחתה המשמעותית של Ethereum בשימוש בחשמל. עם זאת, רשת הביטקוין, שלא הלכה בעקבותיה, נותרה אחראית לרוב פליטות הפחמן הנובעות מכריית קריפטו.

תפקידה של אנרגיה מתחדשת

ה-IEA צופה כי אנרגיה מתחדשת תעלה על הפחם ותייצר למעלה משליש מהחשמל העולמי עד 2025. אמנם מדובר בהתפתחות חיובית, אך חיוני לשפר את היעילות האנרגטית, כגון אימוץ מערכות קירור בעלות יעילות גבוהה, כגידול מופרז בחשמל הביקוש עשוי לעלות על הגידול באספקת האנרגיה המתחדשת.

תגיות

אהבתם את הכתבה? שתפו

CBD עוזר לכלב שלך במגוון דרכים

כתבות אחרונות

בינה מלאכותית ו-AI

חדשות רכב

מודעה