לוגו מגזין הפיננסי
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

איך מחשבים שווי חברה – השיטות הנפוצות

תגיות
איך מחשבים שווי חברה - השיטות הנפוצות

ידיעת הערך של חברה היא חיונית לקבלת החלטות פיננסיות. בין אם אתה בעל עסק המעוניין למכור, משקיע המחפש הזדמנויות או יזם המעריך את הצלחת החברה שלך, קביעת שווי החברה שלך היא חיונית. עולם הערכת שווי החברות הוא עצום, עם שיטות רבות לחקור ולהשתמש בהן במצבים שונים. שליטה בטכניקות אלה יכולה לתת לך את התובנות הדרושות לך לקבלת החלטות מושכלות. במאמר זה נצלול לחישוב שווי החברה, ונדון במספר שיטות כגון שיטת תזרים המזומנים המהוון, מכפילי שווי, גישת המולטי-EBITDA ושימוש בשווי שוק.

חישוב שווי ההון

הבסיס להערכת שווי החברה טמון בהבנת שווי ההון. ערך ההון מתייחס לשווי המוערך הכולל של הנכסים המוחשיים והבלתי מוחשיים של החברה, כולל מניות, מזומנים, ציוד, נדל”ן, תשתיות וקניין רוחני. הוא משמש כבסיס לקביעת שווי החברה.

חישוב שווי ההון מחייב אותך לקחת ראייה הוליסטית של העסק, בהתחשב בכל ההיבטים הפיננסיים, התפעוליים והאסטרטגיים. למרות שזה אולי נראה מכריע בהתחלה, הבנה מקיפה של נכסי החברה וערכיהם בהתאמה היא חיונית לקבלת הערכת שווי מדויקת ואמינה. חמושים בנתונים יקרי ערך אלה, תוכל להתחיל את המסע שלך להערכת הערך של הארגון שלך, תוך שימוש בשיטות השונות שנחקור לאורך מאמר זה.

כמה כסף יש בעולם
credit: freepik

שימוש בשיטת תזרים המזומנים המהוון להערכת שווי

שיטת תזרים המזומנים המהוון (DCF) היא גישת הערכת שווי חברה מוכרת ואמינה המתחשבת בתזרימי מזומנים עתידיים ובערכם הנוכחי. שיטה זו שימושית במיוחד להערכת השקעות לטווח ארוך ולהבנת הערך הפנימי של החברה שלך.

בבסיסה, שיטת DCF סובבת סביב הרעיון ששווי החברה הוא סכום תזרימי המזומנים העתידיים שלה, בהנחה של ימינו. התהליך כולל הערכת תזרימי מזומנים עתידיים, קביעת שיעור ניכיון שישקף את ערך הזמן של הכסף וחישוב הערך הנוכחי של כל תזרים מזומנים באמצעות שיעור ההיוון.

כדי להשתמש בשיטת DCF להערכת שווי, בצע את הפעולות הבאות:

  1. פרויקט תזרימי מזומנים שנתיים לתקופה מסוימת (בדרך כלל 5-10 שנים).
  2. הערך את שיעור ההיוון, שהוא בדרך כלל העלות הממוצעת המשוקללת של ההון (WACC) של החברה.
  3. הפחת כל תזרים מזומנים חזוי לערכו הנוכחי באמצעות שיעור ההיוון.
  4. סכם את הערכים הנוכחיים של כל תזרימי המזומנים כדי להגיע לערך הארגון הכולל.

בעוד ששיטת DCF מציעה תצוגה מקיפה של שווי החברה, חשוב לקחת בחשבון את המגבלות שלה, כגון התלות בתחזיות תזרים מזומנים מדויקות ובחירת שיעור ההיוון.

מכפילי ערך ויתרונותיהם

מכפילי ערך ממלאים תפקיד חיוני בכל הנוגע להערכת שווי החברה. הם מאפשרים למשקיעים ולאנליסטים לערוך השוואות מהירות בין חברות באותו ענף או מגזר. מכפילי הערכת שווי נפוצים כוללים יחס מחיר לרווח (P/E), יחס מחיר למכירות (P/S) ויחס מחיר לספר (P/B). כל יחס מתמקד בהיבט פיננסי ספציפי ומסייע להעריך את ביצועי החברה, פוטנציאל הצמיחה והבריאות הפיננסית הכוללת.

מכפילים אלה מציעים מספר יתרונות, כגון פשטות וקלות שימוש. על ידי השוואת יחסים אלה, המשקיעים יכולים לזהות חברות מוערכות או מוערכות יתר על המידה ולקבל הבנה ברורה יותר של תפיסת השוק את שווי החברה. עם זאת, הסתמכות על מכפילים בלבד עשויה שלא לספק הערכת שווי מקיפה, ולכן מומלץ לשלב אותם עם שיטות הערכה אחרות להערכה מדויקת יותר.

איך מחשבים שווי חברה – הבנת גישת המולטי-EBITDA

גישת המולטי-EBITDA (רווח לפני ריבית, מסים, פחת והפחתות) היא שיטת הערכת שווי פופולרית נוספת המשמשת אנשי מקצוע פיננסיים. שיטה זו מתמקדת ברווח התפעולי של החברה ומיושמת באופן נרחב בתעשיות שונות.

חישוב ה-EBITDA כרוך בהפחתת ההוצאות התפעוליות, בניכוי ריבית, מסים, פחת והפחתות, מהכנסות החברה. התוצאה מספקת מדד המייצג את פוטנציאל הרווחים המרכזי של החברה. שיטת המולטי-EBITDA כוללת השוואת ה-EBITDA של החברה לאלה של עמיתים בתעשייה או רכישת מכפיל ספציפי למגזר.

השימוש בגישת המולטי-EBITDA מציע מספר יתרונות, כולל היכולת להשוות בין חברות שונות ללא קשר למבנה ההון או לשיטות הפחת שלהן. עם זאת, חיוני להיות זהירים בעת יישום שיטה זו, מכיוון שהיא עשויה שלא לקחת בחשבון באופן מלא בעיות תזרים מזומנים פוטנציאליות או סיכונים ספציפיים שחברה עלולה להתמודד איתם. על ידי צימוד שיטה זו עם אסטרטגיות הערכת שווי אחרות, כגון תזרים מזומנים מהוון, תוכל לקבל הבנה מקיפה יותר של שווי החברה.

credit by: @ thicha2707, freepik

שווי שוק וכיצד להשתמש בו בהערכת שווי

שווי שוק, או שווי שוק, הוא מדד נפוץ לקביעת שווי החברה בשוק המניות. הוא מחושב על ידי הכפלת המניות הבולטות של החברה במחיר המניה הנוכחי שלה. ככזה, שווי השוק מספק תמונת מצב של שווי החברה מנקודת המבט של המשקיעים הציבוריים.

שווי השוק מחולק לארבע קטגוריות: שווי שוק גדול (שווי שוק מעל 10 מיליארד דולר), mid-cap (2 מיליארד דולר עד 10 מיליארד דולר), small-cap (300 מיליון דולר עד 2 מיליארד דולר) ומיקרו-קאפ (פחות מ-300 מיליון דולר). כל קטגוריה משויכת למאפיינים שונים, רמות סיכון ופוטנציאל צמיחה שונים, מה שיכול לסייע למשקיעים לקבל החלטות השקעה. חברות גדולות הן לעתים קרובות יציבות ומספקות תשואות עקביות, בעוד שחברות קטנות יותר עשויות להיות בעלות פוטנציאל צמיחה גבוה יותר אך מגיעות עם יותר תנודתיות וסיכונים.

כדי להשתמש בשווי שוק בצורה יעילה בהערכת שווי חברות, חיוני להשוות בין חברות באותו ענף ובגדלים דומים. זה מאפשר הערכה מדויקת יותר של ביצועי החברה ואת הערך הכולל בהקשר הרלוונטי שלה. זכור כי שווי שוק כפוף לתנודות בשוק ולא תמיד מייצג את הערך האמיתי של חברה בשל גורמים חיצוניים כגון סנטימנט השוק, תנאים כלכליים או אירועים גיאופוליטיים.

לסיכום, הבנה ויישום של שיטות הערכת שווי שונות כגון תזרים מזומנים מהוון, מכפילי שווי, גישת Multi-EBITDA ושווי שוק היא קריטית לקביעת שווי החברה. כל שיטה מציעה תובנות ייחודיות, והערכה מקיפה כוללת בדרך כלל שילוב של גישות אלה.

מהי חברת בע"מ
קרדיט: Freepik

שאלות נפוצות

טכניקות הערכת שווי: מבט מקרוב

  • אילו גורמים משפיעים על שווי החברה?
    מספר גורמים יכולים להשפיע על הערכת השווי של חברה, כולל הביצועים הפיננסיים שלה, מגמות בתעשייה, תנאי שוק, נוף תחרותי ופוטנציאל צמיחה. כל שיטת הערכה שוקלת גורמים אלה באופן שונה, ולכן חיוני לבחור את השיטה המתאימה למצב הספציפי שלך.
  • מדוע כדאי להשתמש בשיטת תזרים המזומנים המהוון לצורך הערכת שווי?
    שיטת תזרים המזומנים המהוון (DCF) היא טכניקת הערכת שווי פופולרית מכיוון שהיא מתמקדת בתזרימי המזומנים החזויים של החברה. זה עוזר לספק תמונה ברורה יותר של בריאותה הפיננסית העתידית של החברה ויכולתה לייצר רווחים לאורך זמן, מה שהופך אותה לכלי שימושי עבור משקיעים ובעלי עסקים כאחד.
  • מהם היתרונות בשימוש במכפילי שווי בהערכת שווי החברה?
    מכפילי שווי, כגון מחיר לרווח (P/E) או ערך ארגוני ל-EBITDA, מציעים דרך מהירה ופשוטה יחסית להשוות את שווי החברה לעמיתיה. הם מספקים תמונת מצב של הערכת שווי מבוססת שוק ויכולים לסייע בזיהוי חברות שעשויות להיות מוערכות פחות או מוערכות יתר על המידה.
  • כיצד שווי שוק יכול לסייע בקביעת שווי החברה?
    שווי שוק, או שווי שוק, מייצג את שווי השוק הכולל של המניות הבולטות של החברה. על ידי השוואת שווי שוק, משקיעים יכולים לדרג חברות בסקטור או בתעשייה לפי גודל, מה שמאפשר להם להבין טוב יותר את ההקשר של הערכת שווי החברה ולקבל החלטות השקעה מושכלות.

תגיות

אהבתם את הכתבה? שתפו

כתבות אחרונות

בינה מלאכותית ו-AI

חדשות רכב

מודעה