לוגו מגזין הפיננסי
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מה זה סטארט אפ (חברת הזנק)? ואילו סוגי סטארט אפ יש? מה המבנה שלהם ותהליכי החשיבה שמבדילים את עצמם מעסקים רגילים?

תגיות
תצלום עליון של חברי צוות של חברת סטארטאפ משלבים ידיים לכדי הצלחה
rawpixel.com, Freepik

מה זה סטארט אפ? – החל ממייסדים בודדים ללא צוות ועד כמה מחברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם, ההגדרה שלנו ל”סטארטאפ” היא רחבה ביותר. בעוד שרוב האנשים לא ישימו את Uber ופייסבוק באותה קטגוריה כמו האפליקציות והמשחקים והשירותים הנוצרים בחללי עבודה משותפים ברחבי הארץ, כולם עדיין מכונים סטארט-אפים (ולפעמים נתפסים כ”סטארט-אפים “) אז מהי ההגדרה של סטארט אפ?

אולי ההגדרה הפופולרית ביותר למשמעות סטארטאפ היא אריק ריס, היוצר של מתודולוגיית ה-Lean Startup: “סטארטאפ הוא רעיון אנושי שנועד ליצור מוצר או שירות חדש בתנאים של אי ודאות קיצונית”.

למייסד ומנכ”ל Startups.com, Wil Schroter, יש הגדרה משלו מה זו חברת סטארטאפ. “סטארטאפ הוא ההתגלמות החיה של חלומו של מייסד”, אומר וויל. “זה מייצג את המסע מהרעיון הדמיוני למציאות. זו אחת הפעמים הבודדות שבהן אתה יכול לקחת משהו שהוא רק חלום ולהפוך אותו למציאות, לא רק עבור עצמך, אלא עבור העולם כולו”.

שני בעלי סטארטאפ, הגדרות של מה זה סטארטאפ הן דוגמאות לחשיבה בתמונה גדולה; גישה של רעיון גדול להגדרת “סטארט-אפ”. אבל יש צד נוסף להגדרה של “סטארט-אפ”: “החמצן”. הפרטים. הדברים הקטנים שהופכים חברה אחת לסטארטאפ ואחרת לעסק קטן ואחרת לתאגיד.

מהי חברת סטארטאפ?

ע״פ מגזין פורבס – חברת סטארטפ היא חברה צעירה שנוסדה על מנת לספק מוצר / רעיון לקהל העולמי ולהביאו אל השוק הכלכלי מתוך האמונה כי המוצר שיש להם להציע יהיה חלק בלתי נפרד מהיומיום שלהם ויהיה נחוץ מספיק כדי להמשיך לרכוש אותו בכל פעם.

סטארט-אפ (או סטארט-אפ) הוא חברה / רעיון עסקי בדרך כלל בשלבי הפיתוח המוקדמים שלה. מיזמים אלה מופעלים בדרך כלל על ידי 1-3 מייסדים המתמקדים בייצור של ביקוש בשוק על ידי פיתוח מוצר, שירות או פלטפורמה.

בשלבים המוקדמים של ההשקה, סטארט-אפים בדרך כלל ממומנים בעצמם על ידי חברי צוות המייסדים (המכונה גם בעלי הסטארט-אפים) – אם כי 66% מהסטארט-אפים משיגים קרנות הון סיכון באמצעות משקיע או לוקחים הלוואה כדי לסייע במימון העסק החדש שלהם.

זה מבחינה טכנית. אבל המייסדים יודעים שההגדרה של סטארט-אפ היא הרבה יותר מורכבת מזה. זה לא שלמייסד יש יכולת מולדת יוצאת דופן או שהוא חלק מקבוצת עילית מיומנת מאוד (חלקם כאלה), אבל חייבת להיות לו טכניקה אינטלקטואלית או אמנותית כלשהי כדי לתרום אחרת הם לא יהיו משוגעים מספיק כדי ליצור סטארט-אפ מלכתחילה.

מה ההבדל בין סטארטאפ לעסק?

מטרתה של חברת סטארטאפ היא לחפש להתרחב במהירות בכל מקום אפשרי ולגדול בכל יום ולהפוך לחברה גדולה והמובילה בתחומה. עסק בד״כ שם את הפוקוס לשמירה על רווחיות יציבה לאורך זמן ואינו מחפש מגמות התרחבות כה גדולות כמו חברות סטארטאפ. נכון אפשר להתווכח כי גם מטרתו של עסק היא לגדול ולהרוויח כמה שיותר, אך ברוב המוחלט של המקרים העסק נשאר יציב לאורך זמן ואין לו תכנית רב שנתית למטרות גדילה וצמיחה.

הבנת סטארטאפים

סטארטאפים הם חברות או מיזמים המתמקדים במוצר או שירות בודד שהמייסדים רוצים להוציא לשוק. לחברות אלה בדרך כלל אין מודל עסקי מפותח במלואו, וחשוב יותר, הן בדרך כלל חסרות הון מספיק הולם כדי לעבור לשלב הבא של העסק. רוב החברות הללו ממומנות בתחילה על ידי מייסדיהן ולאחר מכן בשלבים מאוחרים יותר ממומנים על ידי קרנות הון סיכון שיממנו את הפעילות שלהם על בסיס דוחות רבעוניים.

סטארטאפים רבים פונים לאחרים כדי לקבל מימון נוסף, כולל משפחה, חברים ומשקיעי הון סיכון. עמק הסיליקון ידוע בקהילת הון סיכון החזקה שלו ומהווה יעד פופולרי עבור סטארטאפים, אך גם נחשב לזירה התובענית ביותר.

סטארט-אפים יכולים להשתמש בהון ראשוני כדי להשקיע במחקר ולפתח את התוכניות העסקיות שלהם. מחקר שוק עוזר לקבוע את הביקוש למוצר או שירות, בעוד שתוכנית עסקית מקיפה מתארת את הצהרת המשימה, החזון והיעדים של החברה, כמו גם אסטרטגיות ניהול ושיווק.

מה גורם לסטארטפ גם עם רעיון מהפכני לא להצליח?

גם אם בבעלותכם רעיון מהפכני כמו המצאת הגלגל מחדש (אנו מתכוונים לזה באמת) שיכול לשנות את העולם ב-180 מעלות ישנן המון סיבות מדוע רעיון כזה לא יכול תמיד להצליח – ע״פ בעלי סטארטאפים ועסקים גדולים סיבות לכשלון יכולות לנוע בין – תקציבים פיננסיים שנגמרים עקב תכנון שגוי והנחת יסוד כי מקור השקעה מסוים הוא יהיה המנצח (השקעות תקציב גדולות במחקר שוק שגוי, או השקעות גדולות בשיווק ופרסום העסק וכל ערוץ כזה שנראה על פי העין כמרכיב הכי חשוב להשקעה). הימצאות בשוק הלא נכון, חוסר תכנון ומחקר, שותפויות גרועות, שיווק לא יעיל והסיבה אולי הכי גדולה למדוע סטארטאפים נכשלים – טיימינג לא נכון; הימצאות בתקופה כלכלית גלובלית / פוליטית לא מתאימה כמו תקופות אינפלציה, מלחמות עולמיות, מחלות, מיתון ועוד.

גם אם הרעיון שלכם מאוד מהפכני ויכול להפוך את עולם לטוב יותר, עדיין בתקופות מיתון / צמצום צריכה לא יהיה מי שיקנה את המוצר שלכם או שישקיע בו ויעדיף לשמור את ההון לעצמו ולא לקחת סיכונים מיותרים.

איך עובד סטארטאפ? מבנה ארגוני

ברמה גבוהה, סטארטאפ עובד כמו כל חברה אחרת. קבוצה של עובדים עובדת יחד כדי ליצור מוצר שהלקוחות יקנו. עם זאת, מה שמבדיל בין סטארט-אפ מעסקים אחרים הוא הדרך שבה סטארט-אפ עושה זאת.

חברות רגילות משכפלות את מה שנעשה קודם לכן. בעל מסעדה פוטנציאלי עשוי לזכיין מסעדה קיימת. כלומר, עסקים עובדים מתוך תבנית קיימת של איך עסק צריך לעבוד.

סטארטאפ שואף ליצור תבנית חדשה לגמרי. בתעשיית המזון, זה אולי אומר להציע טכנולוגיות מזון או ייצור מזון שלא היה קיים מעולם, כמו סינר כחול או ארוחת ערב, כדי לספק את אותו הדבר כמו מסעדות – ארוחה שהוכנה על ידי שף – אבל עם נוחות וטכנולוגיה וחשיבה יצירתית שתפתור בעיות קיימות.

איך מקימים חברת סטארטאפ?

הצעד הראשון בהקמת סטארטאפ הוא רעיון מצוין. משם, מחקר שוק הוא השלב הבא כדי לקבוע עד כמה הרעיון ישים ואיך נראה השוק הנוכחי עבור הרעיון שלך. לאחר מחקר השוק, יצירת תוכנית עסקית המתארת את מבנה החברה, היעדים, המשימה, הערכים והיעדים שלך, היא השלב הבא.

אחד השלבים החשובים ביותר הוא השגת מימון. זה יכול להגיע מחסכונות, חברים, משפחה, משקיעים או הלוואה. לאחר גיוס המימון, וודאו כי עשיתם את כל המסמכים המשפטיים והניירת הנכונים. משמעות הדבר היא רישום העסק שלכם וקבלת כל הרישיונות או ההיתרים הנדרשים. לאחר מכן, הקימו מיקום עסק. משם, צור תוכנית פרסום כדי למשוך לקוחות, לבסס בסיס לקוחות ולהסתגל ככל שהעסק / הסטארטאפ גדל.

סטארט-אפים שואפים למהירות וצמיחה וזוהי מטרתם העיקרית

יש עוד גורם מפתח שמבדיל בין סטארטאפים לחברות אחרות: מהירות וצמיחה. סטארטאפים שואפים לבנות על רעיונות מהר מאוד. לעתים קרובות הם עושים זאת באמצעות תהליך שנקרא איטרציה בו הם משפרים מוצרים ללא הרף באמצעות משוב ונתוני שימוש. לעתים קרובות, סטארט-אפ יתחיל עם מבנה שלד בסיסי של מוצר הנקרא מוצר מינימלי בר-קיימא (MVP) שהוא יבדוק וישקן עד שהוא יהיה מוכן לצאת לשוק.

בזמן שהם משפרים את המוצרים שלהם, סטארטאפים גם מחפשים בדרך כלל להרחיב במהירות את בסיס הלקוחות שלהם. זה עוזר להם לבסס נתחי שוק גדולים יותר ויותר, להוציא דוחות רבעוניים מוצלחים למשקיעים, מה שבתורו מאפשר להם לגייס יותר כסף ואז מאפשר להם להגדיל את המוצרים והקהל שלהם אפילו יותר.

כל הצמיחה והחדשנות המהירה הזו היא בדרך כלל, במרומז או במפורש, בשירות המטרה הסופית: יציאה לציבור. כאשר חברה פותחת את עצמה להשקעות ציבוריות, היא יוצרת הזדמנות למשקיעים מוקדמים לפדות ולקצור את הפירות שלהם, מושג בעגה של סטארט-אפים שמכונה “אקזיט”.

6 סוגי סטארט-אפים עיקריים

בעולם המודרני שלנו, שבו כולם שואפים להביא חדשנות, רעיון טוב לא מספיק כדי ליצור סטארט-אפ מוצלח. כדי להבין טוב יותר את התכונות של סטארטאפים שונים, נציג לכם את ששת סוגי הסטראטאפ הבאים.

סטארטאפים ניתנים להרחבה (Scalable)

חברות בנישת טכנולוגיה משתייכות לרוב לקבוצה זו. מכיוון שלחברות טכנולוגיה יש לעתים קרובות פוטנציאל גדול, הן יכולות לגשת בקלות לשוק העולמי. עסקים טכנולוגיים יכולים לקבל תמיכה פיננסית ממשקיעים ולצמוח לחברות בינלאומיות. דוגמאות לסטארטאפים כאלה כוללות גוגל, אובר, פייסבוק וטוויטר. סטארטאפים אלה שוכרים את העובדים הטובים ביותר ומחפשים משקיעים כדי להגביר את פיתוח הרעיונות וגודל החברה שלהם.

סטארט-אפים לעסקים קטנים

עסקים אלו נוצרים על ידי אנשים רגילים וממומנים בעצמם. הם גדלים בקצב שלהם ולרוב יש להם אתר טוב אבל אין להם אפליקציה. חנויות מכולת, מספרות, אופים וסוכני נסיעות הם הדוגמאות המושלמות.

סטארטאפים בסגנון לייף סטייל

אנשים שיש להם תחביבים והם להוטים לעבוד על התשוקה שלהם יכולים ליצור סטארט-אפ סגנון חיים. הם יכולים להתפרנס מלעשות את מה שהם אוהבים. אנחנו יכולים לראות הרבה דוגמאות לסטארט-אפים בסגנון לייף סטייל. בואו ניקח רקדנים, למשל. הם פותחים באופן פעיל בתי ספר לריקוד מקוונים כדי ללמד ילדים ומבוגרים לרקוד ולהרוויח כסף בדרך זו.

סטארטאפים שניתן לקנות

בתעשיית הטכנולוגיה והתוכנה, יש אנשים שמתכננים סטארט-אפ מאפס כדי למכור אותו לחברה גדולה יותר מאוחר יותר. ענקיות כמו אמזון ואובר קונות סטארט-אפים קטנים כדי לפתח אותם לאורך זמן ולקבל הטבות.

סטארטאפים עסקיים גדולים

לגדולות יש תוחלת חיים מוגבלת לאחר שהעדפות שימוש, הטכנולוגיות והמתחרים משתנות עם הזמן. בשביל עסקים צריכים להיות מוכנים להסתגל לתנאים חדשים. כתוצאה מכך, הם מעצבים מוצרים חדשים שיכולים לספק את הלקוחות של לקוחות מודרניים.

סטארטאפים חברתיים

סטארטאפים אלו קיימים למרות האמונה הכללית שהמטרה העיקרית של כל סטארטאפים היא להרוויח כסף. עדיין יש חברות שנועדו לעשות טוב לאנשים אחרים, והן נקראות סטארטאפים חברתיים. דוגמאות כוללות ארגוני צדקה וארגונים ללא מטרות רווח שקיימים הודות לתרומות. לדוגמה, Code.org, ארגון ללא מטרות רווח, מעודד תלמידי בתי ספר בארה”ב ללמוד מדעי המחשב.

אז מה זה סטארט אפ? סיכום

כפי שניתן לראות, ההגדרה של סטארטאפ היא רחבה. זה מכסה הבחנות פילוסופיות, טכניות – אפילו מספרים קשים ומהירים. הקמת חברה יכולה להיות מיזם קשה אך מתגמל. קבלת רעיון מעולה וניסיון להוציא אותו לשוק כרוכים בשורה של אתגרים, כמו גיוס הון, עובדים, שיווק, עבודה משפטית וניהול כספים. עם זאת, זכור שסטארט-אפים מובילים לשביעות רצון מוגברת בעבודה ולאפשרות להשאיר מורשת.

כמה מחשבות אחרונות — יזמים מצליחים מנהלים חברות סטארט-אפ (או חברות בשלב מוקדם) בעולם העסקים הרואות צמיחה מהירה בזכות תוכנית עסקית מוצקה ואסטרטגיה עסקית שמבוצעת בצורה מבריקה. זה נשמע פשוט מספיק, אבל זה לא תמיד כל כך קל. גם אם תוכנית עסקית מושלמת, זה לא מבטיח את הצלחתו של סטארט-אפ. ללא מימון סטארט-אפים מתאים (בין אם על ידי צוות המייסדים או משקיעי הון סיכון) ואקו-סיסטם סטארט-אפים שנבנה להתמודד עם כל מכשול, אפילו תרבות הסטארט-אפים הטרנדית ביותר לא יכולה להחזיק את העסק יחד (ובמקרים רבים, אפילו הדברים האלה לא מספיקים) . נדרשות כמויות אינסופיות של עקשנות והתמדה כדי ליצור יזמים מצליחים שיכולים להביא רעיון עסקי לפועל.

תגיות

אהבתם את הכתבה? שתפו

כתבות אחרונות

בינה מלאכותית ו-AI

חדשות רכב

מודעה