לוגו מגזין הפיננסי
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

“בנג’מין גראהם עקרונות ההשקעה: למה יש להתחשב בגורמים רגשיים ופסיכולוגיים בזמן השקעה”

לאורך הקריירה שלו, גרהאם פיתח עקרונות השקעה בעלי תובנה שממשיכים להנחות את המוחות המבריקים ביותר בעולם הפיננסי כיום (קרדיט- ויקיפדיה)
לאורך הקריירה שלו, גרהאם פיתח עקרונות השקעה בעלי תובנה שממשיכים להנחות את המוחות המבריקים ביותר בעולם הפיננסי כיום (קרדיט- ויקיפדיה)

האם אי פעם תהיתם מה נדרש כדי להפוך למשקיע מצליח, הבונה עושר באופן עקבי באמצעות חוכמת האסטרטגיות שנבדקו בזמן?

 ייתכן שהתשובה טמונה בתורתו של בנג’מין גרהאם האגדי, דמות חלוצית בעולם השקעות הערך. לאורך הקריירה שלו, גרהאם פיתח עקרונות השקעה בעלי תובנה שממשיכים להנחות את המוחות המבריקים ביותר בעולם הפיננסי כיום.

הצטרפו אלינו בעודנו צוללים לתחום היוקרה והתחכום, ומבקשים להבין את יסודות השקעת הערך שעיצבו את הונם של אינספור משקיעים. מחשיבותם של שולי הביטחון ועד לפרקטיקה האמנותית של התעלמות מתנודות השוק, עקרונות אלה מדגישים את הפילוסופיה של הצלחה ארוכת טווח. חקור את עולם אסטרטגיות ההשקעה ותן לחוכמתו של בנג’מין גרהאם להאיר את דרכך לגדולה פיננסית.

מבוא ליסודות השקעת ערך

השקעת ערך היא אסטרטגיית השקעה שעמדה במבחן הזמן וסיפקה תשואות עקביות למי שעוקב אחר עקרונותיה. התפרסם על ידי “האורקל מאומהה”, וורן באפט, עקרון הליבה של השקעת ערך כרוך בחיפוש מניות מוערכות בחסר והחזקתן במשך זמן רב. את הבסיס לגישת השקעה זו ניתן לייחס לבנג’מין גרהם, אבי השקעות הערך וחלוץ אמיתי בעולם הפיננסים.

תורתו של גרהאם מדגישה מחקר יסודי, ניתוח פיננסי ממושמע והתמקדות ביסודות החברה, במקום לנסות לחזות את מהלכי השוק או לקפוץ על המגמות האחרונות. יסודות השקעת הערך כרוכים במציאת חברות הנסחרות בהנחה לערך הפנימי שלהן, לעתים קרובות בשל נסיגות זמניות בשוק או סנטימנט שלילי. על ידי השקעה במניות אלה המוערכות בחסר, המשקיעים יוצרים מרווח ביטחון, מונח שנדון בו בסעיף הבא, שיכול לעזור להגן על ההון שלהם מפני הפסדים פוטנציאליים ובו זמנית להציע פוטנציאל אפסייד משמעותי.

חשיבות מרווח הביטחון

אחד מעקרונות הליבה שבנג’מין גרהאם הדגיש הוא הרעיון של מרווח הביטחון, עמוד תווך מכריע באסטרטגיית השקעות הערך. במילים פשוטות, מרווח הביטחון משקף את ההבדל בין הערך הפנימי של השקעה לבין מחיר השוק שלה. הוא משמש כרית ביטחון המגנה על המשקיעים מפני סיכון ירידה במקרה שההשקעה לא מתפקדת כמצופה, או שתנאי השוק מקבלים תפנית שלילית.

מרווח ביטחון רחב מאפשר למשקיעים לרכוש נכס בשווי נמוך בהנחה משמעותית, ובכך לצמצם הפסדים פוטנציאליים ולמקסם את פוטנציאל הרווח. לדוגמה, אם מניה נחשבת כבעלת ערך פנימי של ₪100 אך נסחרת במחיר של ₪60, מרווח הביטחון הוא 40%. בעיקרו של דבר, תפיסת מרווח הביטחון מסייעת למשקיעי ערך לזהות הזדמנויות המספקות הסתברות גבוהה יותר לעליית ערך ההון תוך מזעור הסיכון להפסד הון.

בנג’מין גרהאם האמין כי מרווח הביטחון משמש גם ככלי אסטרטגי בניהול תיקים, שכן הוא מסייע למשקיעים להימנע מנכסים מתומחרים יתר על המידה ולשמור על משמעת בהחלטות ההשקעה שלהם. ככל שנצלול עמוק יותר לעקרונותיו, כמו גיוון והתעלמות מרעשי השוק, מתברר כיצד שולי הביטחון משחקים תפקיד מרכזי בגישתו להצלחת השקעות לטווח ארוך.

קונספט ניתוח נתונים בניירות ערך ומניות
בנג’מין גרהאם האמין כי מרווח הביטחון משמש גם ככלי אסטרטגי בניהול תיקים, שכן הוא מסייע למשקיעים להימנע מנכסים מתומחרים יתר על המידה ולשמור על משמעת בהחלטות ההשקעה שלהם (Credit- Freepik)

פיזור השקעות להצלחה ארוכת טווח

אחד ההיבטים החשובים ביותר בעקרונות ההשקעה של בנג’מין גרהאם הוא פיזור ההשקעות. לדברי גרהאם, אף תיק לא צריך להיות מרוכז בנייר ערך אחד או במגזר אחד. במקום זאת, משקיע זהיר צריך לפזר את השקעותיו על פני סוגי נכסים ואזורים גיאוגרפיים שונים, ובכך להפחית את הסיכונים הקשורים לירידה פוטנציאלית בהשקעה או במגזר יחיד. באופן זה, המשקיע יכול להשיג הצלחה ארוכת טווח באמצעות צמיחה יציבה ומחושבת תוך מזעור הסיכון להפסדים משמעותיים.

משקיעים המעוניינים לבנות תיק השקעות מגוון יכולים לעשות זאת באמצעים שונים, כגון רכישת מניות מחברות, תעשיות שונות ואף מדינות. יתר על כן, השקעה באג”ח, סחורות, נדל”ן ונכסים אלטרנטיביים אחרים יכולה לספק שכבות נוספות של גיוון. אסטרטגיות אלה נועדו להפחית את התנודתיות בתיק תוך שמירה על תשואות עקביות.

חשוב לזכור שפיזור נכון לא אומר שמשקיע צריך להחזיק במספר עצום של מניות או אג”ח. במקום זאת, היא מתמקדת בבחירה קפדנית ושמירה על תמהיל מעודן של השקעות בהתבסס על המתאם שלהן זו לזו ופרופילי הסיכון הכוללים. על ידי דבקות בעיקרון היסוד של בנג’מין גרהאם של גיוון, משקיעים יכולים להשיג הצלחה גדולה יותר לטווח ארוך ויציבות פיננסית.

אמנות ההתעלמות מהשוק

אחד העקרונות הקריטיים ביותר בגישת השקעת הערך של בנג’מין גרהאם הוא היכולת להתעלם מרעשי השוק ולהתרכז ביסודות הבסיסיים של החברה. בעולם המהיר של היום, משקיעים מופצצים ללא הרף במידע, וקשה להתעלם מתנודות השוק. עם זאת, דבקות בתורתו של גרהאם פירושה להישאר ממוקד בערך האמיתי של השקעה ולקבל החלטות המבוססות על ניתוח רציונלי, במקום להגיב לתנועות שוק קצרות טווח.

התעלמות מהשוק אין פירושה שהמשקיעים צריכים להיות אדישים לחלוטין לאירועים שלו. במקום זאת, היא מעודדת אותם לשמור על פרספקטיבה ארוכת טווח, תוך התחשבות במטרה הסופית של המסע הפיננסי שלהם. על ידי התמקדות בביצועי העסק, ולא במחיר המניה, משקיעים יכולים לקבל החלטות מושכלות יותר התואמות את המטרות ארוכות הטווח שלהם.

שליטה באמנות ההתעלמות מהשוק מאפשרת למשקיעים להימנע מהטיות רגשיות ולשמור על גישת השקעה ממושמעת. שילוב מיומנות זו עם יסודות אחרים של השקעות ערך, כגון מרווח הביטחון וגיוון ההשקעות, יוצר אסטרטגיה רבת עוצמה ובדוקה בזמן שהייתה מרכזית בעקרונות ההשקעה של בנג’מין גרהם.

שליטה באמנות ההתעלמות מהשוק מאפשרת למשקיעים להימנע מהטיות רגשיות ולשמור על גישת השקעה ממושמעת (Credit- Freepik)
שליטה באמנות ההתעלמות מהשוק מאפשרת למשקיעים להימנע מהטיות רגשיות ולשמור על גישת השקעה ממושמעת (Credit- Freepik)

עקרונות ההשקעה של בנג’מין גרהאם

בנג’מין גרהאם, שנחשב לעתים קרובות לאבי השקעות הערך, פיתח סט של עקרונות מפתח שעמדו במבחן הזמן וממשיכים להיות נערצים על ידי משקיעים ברחבי העולם. התמקדותו בצמיחה ארוכת טווח ובשימור ההון, יחד עם ניתוח והערכה קפדניים של השקעות, סללו את הדרך לגישת השקעה בת קיימא ורווחית.

חלק מעקרונות היסוד של פילוסופיית ההשקעות של גרהאם כוללים ניתוח ומחקר מעמיקים, תוך התמקדות בערך הפנימי של חברה, פרספקטיבה ארוכת טווח על תשואות השקעה, ניצול מרווח הביטחון וגיוון ההשקעות. יתר על כן, גרהאם טען כי משקיעים צריכים להתעלם במידה רבה מהרגשות והתנודות קצרות הטווח של השוק, ובמקום זאת לשמור על גישה רציונלית ושיטתית להחלטות השקעה.

לסיכום, העקרונות שנקבעו על ידי בנג’מין גרהאם מספקים מסגרת אמינה למשקיעים לאמץ גישת השקעה ממושמעת ורציונלית. על ידי יישום יסודות השקעת ערך, הבטחת מרווח ביטחון, גיוון השקעות, שמירה על מיקוד לטווח ארוך והתעלמות מהתנהגות שוק חולפת, משקיעים יכולים לשפר מאוד את סיכוייהם להשיג הצלחה פיננסית ושימור עושר בהתאם לתורתו הנצחית של גרהם.

שאלות נפוצות לגביי העקרונות של  בנג’מין גרהם

  • מהם עקרונות המפתח בהשקעת הערך של בנג’מין גרהם?
    עקרונות המפתח של השקעת הערך של בנג’מין גרהאם כוללים התמקדות ביסודות החברה, רכישת מניות בהנחה לערך הפנימי שלהן, יישום מרווח ביטחון, גיוון השקעות ושמירה על פרספקטיבה ארוכת טווח.
  • כיצד מרווח הביטחון חל על החלטות השקעה?
    מרווח הביטחון הוא הרעיון של השקעה בניירות ערך כאשר מחירי השוק נמוכים משמעותית מהערך הפנימי המחושב. זה מספק כרית ביטחון למשקיעים מפני הפסדים פוטנציאליים ותנודות בשוק, ובסופו של דבר מקטין את הסיכון ומגדיל את הסיכויים להצלחה ארוכת טווח.
  • מדוע גיוון נחשב חיוני להצלחת השקעה לטווח ארוך?
    גיוון חיוני להצלחת השקעות לטווח ארוך מכיוון שהוא מסייע למשקיעים למזער את הסיכון הכולל בתיק על ידי פיזור השקעות על פני סוגי נכסים שונים, תעשיות ומיקומים גיאוגרפיים. בדרך זו, השקעה בעלת ביצועים גרועים צפויה פחות להשפיע לרעה באופן משמעותי על התיק הכולל.

יתרונות וחסרונות של עקרונות ההשקעה של בנג’מין גרהם

יתרונות

  • הפחתת סיכונים: עקרון מרווח הבטיחות מסייע למזער את הסיכון להפסד על ידי השקעה רק במניות המוערכות בחסר.
  • מיקוד לטווח ארוך: השקעת ערך מעודדת גישה ארוכת טווח, המניבה תשואות עקביות יותר לאורך זמן.
  • פיזור: פיזור השקעות על פני תעשיות ומגזרים שונים מפחית את הסיכון הכולל ומגדיל את התשואות הפוטנציאליות.
  • משמעת: התעלמות מתנודות קצרות טווח בשוק ודבקות בעקרונות השקעה יכולים להוביל לקבלת החלטות טובה יותר, וליצור תיק חזק יותר.

חסרונות

  • הזדמנויות שהוחמצו: התמקדות בלעדית במניות המוערכות בחסר עלולה להוביל להחמצת חברות עם פוטנציאל צמיחה עתידי מצוין.
  • גוזל זמן: הערכת דוחות כספיים והבנת הערך הפנימי של חברה יכולה להיות תהליך שלוקח זמן.
  • פיזור מוגבל: תיק השקעות ערך עשוי שלא להיות מעוגל כמו תיק הכולל צמיחה וסוגי השקעה אחרים.
  • תשואות בלתי צפויות: בעוד שהעקרונות מסייעים בהפחתת הסיכון, עדיין אין ערובה לתשואות, ותוצאות ההשקעה יכולות להיות בלתי צפויות.

    לסיכום פילוסופיית השקעות של נג’מין גראהם מציעה להתבונן בשקעות כמקום להשגת מטרות חיים וכלי להתפתחות אישית, ומזכירה לנו לקחת בחשבון גורמים רגשיים ופסיכולוגיים בזמן ההשקעה, ולא רק גורמים פיננסיים. כך נוכל לקחת החלטות השקעה חכמות ולהשיג את מטרותינו הפיננסיות והאישיות בצורה הטובה ביותר!

אהבתם את הכתבה? שתפו

CBD עוזר לכלב שלך במגוון דרכים

כתבות אחרונות

בינה מלאכותית ו-AI

חדשות רכב

מודעה