לוגו מגזין הפיננסי
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

בעקבות קריסת בנק SVB: המכה הכואבת לענף ההייטק הישראלי

תגיות
קריסת הבנק sbv וההשלכות על כלכלת ההייטק הישראלי
מקור: Freepik

ענף ההייטק הישראלי נמצא במצב לא קל בימים אלה. לא רק שהוא סובל מהשפעות המשבר הקורונה, שגרם להאטה בגיוסים, להקפאת פרויקטים ולקיצוץ בתקציבים, אלא גם מהקריסה הפתאומית של בנק SVB (Silicon Valley Bank), שהיה הבנק המוביל להשקעות בחברות הייטק בעולם והוביל השקעות הייטק ישראלי בפרט.

הקריסה של הבנק, שנסגר בסוף השבוע האחרון על ידי הרגולטור האמריקאי, השאירה אחריה חור עצום בשוק ההלוואות לחברות הייטק, וגם בחשבונות של רבות מהן, שהפקידו בו חלק גדול מכספיהן.

איך קרתה ההתרסקות הקשה של הבנק?

בנק SVB נוסד בשנת 1982 בקליפורניה, עם המטרה להעניק שירותים פיננסיים לסטארטאפים ולחברות טכנולוגיה, בדגש על מתן הלוואות, פיקדונות ושירותים בנקאיים נוספים. הבנק הפך להיות הבנק הגדול ביותר בכל הקשור לפיקדונות בעמק הסיליקון, והרחיב את פעילותו למדינות רבות בעולם, בהן ישראל, שם הוא פתח סניף בשנת 2001. הבנק הצליח להגדיל את נכסיו משמעותית במהלך השנים, בעיקר בזכות הצמיחה המטאורית של ענף ההייטק העולמי, ובפרט בתקופת הקורונה, שהביאה לעלייה חדה בשווי המניות ובגיוסים הגדולים של שוק ההייטק. בנוסף, הבנק קנה איגרות חוב ממשלתיות של ארה”ב בעשרות מיליארדי דולרים, בהנחה שהן נחשבות להשקעה בטוחה ונמוכת סיכון.

גרף המייצג את הקריסה הטוטאלית של בנק SVB (קרדיט: Tradingview)

אך המצב השתנה בחודשים האחרונים, בעקבות עליות הריבית החדות בארה”ב, שהובילו לירידה בשווי האג”חים, ולנפילה הקשה בשווקי ההון בשנה שעברה ובענף ההייטק בפרט, שגרמה להאטה בגיוסים, להקפאת פרויקטים ולקיצוץ בתקציבים. הבנק ספג מכה קשה כאשר תיק האג”חים שלו ספג הפסדים משמעותיים ולקוחות מהענף, אשר גייסו פחות כסף, הפקידו פחות לחשבונותיהם בבנק ואף משכו כספים רבים. המשקיעים הגיבו בחריפות והבנק החל בקריסה מואצת.

המשמעות לחברות ההייטק הרבות – בהן גם ישראליות 

המשמעות לחברות ההייטק הרבות – בהן גם ישראליות – אשר שמרו שם חלק גדול מכספיהן היא שהן עלולות לאבד את הפיקדונות שלהן או לקבל אותם באיחור ובקטעים, בהתאם למדיניות הביטוח הפיקדונות של הרגולטור האמריקאי. בנוסף, הן עלולות להיתקל בקושיים בקבלת הלוואות או בשירותים בנקאיים אחרים מבנקים זרים, שיתייחסו אליהן בזהירות יתרה או ידרשו תנאים קשים יותר. כמו כן, הן עלולות להישפע מהנפילה הקשה בשווקי ההון בשנה שעברה ובענף ההייטק בפרט, שגרמה להאטה בגיוסים, להקפאת פרויקטים ולקיצוץ בתקציבים.

אילו עוד מניות קרסו בעקבותיו? לפי הדיווחים, מניות של חברות הייטק גדולות וקטנות ירדו באופן משמעותי בשבוע האחרון, ביניהן מניות של חברות ישראליות כמו וויקס, טבולה, סודה סטרים, פייפל, נייס, טקסטרה, סולאר אדג’, ננודימנס ועוד. חלק מהמניות הללו ירדו ביותר מ-10% במהלך השבוע, וחלקן הגיעו לשפלים של שנים. הסיבה העיקרית לירידה היא החשש מהשפעות הקריסה של SVB על הגיוסים, ההון והפיתוח של החברות הייטק, וגם החשש מהשפעות המשבר הקורונה על הביקוש וההכנסות שלהן.

תגיות

אהבתם את הכתבה? שתפו

כתבות אחרונות

בינה מלאכותית ו-AI

חדשות רכב

מודעה