לוגו מגזין הפיננסי
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אופ”ק ממשיכה לקצץ בייצור הנפט אך השוק אינו מתרגש

תגיות
אופ"ק ממשיכה לקצץ בייצור הנפט אך השוק אינו מתרגש
קרדיט: Freepik

המדינות החברות באופ”ק פלוס, הקרטל העולמי של יצרניות הנפט, הודיעו על קיצוצים נוספים בתפוקת הנפט שלהן ב־2024, זאת כחלק מהמאמצים להחזיר את השיווי בשוק הנפט. אולם, ההודעה לא הובילה לעלייה במחירי הנפט, אלא להפך: המחירים ירדו ברקע תחזיות לצמיחה חלשה בביקושים ומתיחות בקרב המדינות. שופט אמריקאי הודיע כי יחקור לעומק את השמדת הראיות של גוגל במשפט הענק נגד Epic Games.

סעודיה מובילה את הקיצוצים, רוסיה ואפריקה מתנגדות

הקיצוצים החדשים בייצור הנפט של אופ”ק פלוס הם המשך לקיצוצים שהחלו לפני כשנה, בעקבות ההשפעה של משבר הקורונה על הכלכלה העולמית והביקוש לנפט. הקיצוצים הקודמים היו בהיקף של כ־10% מההיצע העולמי, והם היו אמורים להיגמר בסוף השנה הנוכחית. אבל בפגישה שהתקיימה בסוף השבוע האחרון, המדינות החליטו להאריך את הקיצוצים עד לסוף הרבעון הראשון של השנה הבאה, ולהוסיף קיצוצים נוספים בהיקף של כ־2 מיליון חביות ביום.

המדינה המובילה את הקיצוצים היא סעודיה, הייצרנית הגדולה ביותר באופ”ק. סעודיה התחייבה להאריך את הקיצוץ הקיים בהיקף של מיליון חביות ביום, ולהוסיף עוד 400 אלף חביות ביום לקיצוץ הכולל. המטרה של סעודיה היא לשמור על המחירים ברמה גבוהה, ולהגן על השוק מפני היצע יתר של נפט מצד יצרניות מתחרות, כמו ארה”ב.

אולם, לא כולן באופ”ק פלוס מסכימות לקיצוצים. רוסיה, השותפה החשובה ביותר של סעודיה בקרטל, הודיעה כי היא תרחיב את הקיצוץ הנוכחי שלה ל־500 אלף חביות ביום, מ־300 אלף חביות, אבל היא לא הסכימה לקיצוצים נוספים. רוסיה רוצה לשמור על חלקה בשוק, ולא לאבד את התחרותיות שלה מול הייצרניות האמריקאיות. בנוסף, מדינות אפריקאיות, כמו אנגולה וניגריה, התנגדו לקיצוצים, בשל הצורך שלהן להחיות את תעשיית הנפט שלהן, שסבלה מהיעדר השקעות וניהול כושל.

השוק אינו מתרגש: הביקוש יישאר חלש

הקיצוצים החדשים בייצור הנפט של אופ”ק פלוס לא הובילו לעלייה במחירי הנפט, אלא להפך: המחירים ירדו ברקע תחזיות לצמיחה חלשה בביקושים ב־2024. הסיבה היא שהשוק אינו מאמין שהקיצוצים יתממשו במלואם, ושהם יהיו מספיקים להתמודד עם ההשפעות של הקורונה וההתחממות הגלובלית על הצרכנות העולמית של נפט.

האיגוד הבינלאומי לאנרגיה (IEA) הוריד את תחזיתו לביקוש לנפט ב־2024 ב־300 אלף חביות ביום, והעריך שהביקוש יישאר חלש עד לסוף השנה הבאה. האיגוד ציין שהקיצוצים של אופ”ק פלוס יכולים להגביר את המחירים בטווח הקצר, אבל לא לשנות את המגמה הכללית של ירידה בביקוש לנפט בעולם. האיגוד טען שהסיבות לירידה הן ההתפשטות של הקורונה, ההתקדמות בחיסונים, ההגבלות על הנסיעות והמעבר לאנרגיות ירוקות. האיגוד גם הזהיר שהשוק ייתקל בהתנגשות בין ההיצע והביקוש בשנים הקרובות, ושהמחירים יישארו מותאמים למצב.

אנליסטים ומומחים בשוק הנפט הסכימו עם התחזית של האיגוד, ואמרו שהקיצוצים של אופ”ק פלוס אינם משנים את התמונה הגדולה. הם טענו שהקיצוצים הם רק צעד זמני, ושהם לא יוכלו להתמודד עם הגורמים המורידים את הביקוש לנפט בטווח הארוך. הם גם הביעו ספקות ביכולת של אופ”ק פלוס ליישם את הקיצוצים במלואם, בהתחשב בחוסר האחידות והאינטרסים השונים בקרב המדינות. אחד האנליסטים אמר: “אם הקיצוצים יתממשו במלואם, אין לזלזל בהשפעתם. אבל יש סיכוי גבוה שלא יתממשו, ואז השוק יחזור למצב של יתר יצור”.

המשפט הבין אופ”ק פלוס הוא חלק מהמאבק המתמשך של הקרטל לשמור על השליטה שלו בשוק הנפט, בעולם שהולך ומשתנה. הקרטל נתקל באתגרים רבים בשנים האחרונות, כמו העלייה בייצור של ארה”ב, המלחמה המסחרית בין ארה”ב וסין, הסנקציות על איראן וונצואלה, ההפגנות באיראן ובעיראק, התקיפות על התשתיות של סעודיה והמשבר הקורונה. הקרטל נאלץ להתאים את הייצור שלו למצב השוק, ולנסות למצוא איזון בין ההיצע והביקוש. אבל השאלה היא האם הקרטל יוכל להמשיך להשפיע על השוק, או שהוא יאבד את העוצמה שלו בפני הגורמים החדשים שמעצבים את עתיד הנפט.

תגיות

אהבתם את הכתבה? שתפו

כתבות אחרונות

בינה מלאכותית ו-AI

חדשות רכב

מודעה