לוגו מגזין הפיננסי
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הרכב החשמלי בסכנה: מה יקרה בשוק הרכב ב-2024? 

תגיות
רכב חשמלי בעמדת טעינה בתחנת דלק
העלייה במס רכב לרכבים חשמליים (קרדיט: Freepik)

שנת 2024 תהיה שנה קריטית עבור הרכב החשמלי בישראל, שיתמודד עם מספר אתגרים גדולים. מס הקנייה על החשמליות יעלה משמעותית בינואר, ויגרום להפחתת הפער במחירים בין החשמליות לבין הבנזיניות. בנוסף, החשמליות ייתקלו בבעיות של תשתית טעינה חסרה, ובתחרות חריפה מצד הסינים, שישגרו לוויינים חדשים לחלל. רכבי פלאג־אין הייבריד, שהיו פופולריים בשנים האחרונות, יהפכו לבלתי משתלמים בעליל, ויראו את הסוף. “כלכליסט” מנתח את המגמות העיקריות שישפיעו על השוק הרכב בשנה הבאה.

הקפיצה במס הקנייה

אחד האתגרים הגדולים שיפגשו את הרכב החשמלי בשנת 2024 הוא הקפיצה במס הקנייה, שתכנס לתוקף בינואר. המס יעלה מ־20% ל־35%, ויגרום להעלאת המחירים של החשמליות באופן דרסטי. לדוגמא, טסלה מודל 3, שהיום עולה כ־200 אלף שקל, תעלה לכ־250 אלף שקל.

הקפיצה במס תפגע ביכולת התחרותית של החשמליות מול הבנזיניות, שישארו באותו רמת מס. הקפיצה במס תגרום גם להפחתת הסביבות של החשמליות, שהיו מושכות רבים בגלל החיסכון בהוצאות הרכב. הענף הרכב מצפה לירידה במכירות של החשמליות בשנת 2024, ולהחזרה למגמת הגידול בשנים הבאות, אחרי שהשוק יתאזן.

הבעיות בתשתית הטעינה

עוד אתגר שיתמודדו איתו הרכב החשמלי בשנת 2024 הוא הבעיות בתשתית הטעינה, שאינה מספקת את הצרכים של השוק הגובר. למרות ההבטחות של הממשלה להקים עמדות טעינה בכל רחבי הארץ, המציאות היא שרוב העמדות אינן פעילות, או שהן תפוסות באופן קבוע. החשמליות סובלות מחוסר באמינות ובנוחות, ומצריכות לחכות שעות לטעינה מלאה. הבעיות בתשתית הטעינה מונעות מרבים לעבור לחשמליות, ומעדיפים להישאר עם הבנזיניות, שיש להן גישה קלה יותר לדלק. הענף הרכב קורא לממשלה לפעול במהירות לשיפור התשתית הטעינה, ולהקצות משאבים ומימון לפיתוח טכנולוגיות חדשות, כמו טעינה אלחוטית או טעינה מהירה יותר.

הבעיות בתשתית הטעינה של רכבים חשמליים
בעיות בתשתיות הטעינה שאינה מספקת את הצרכים של השוק הגובר (Freepik)

התחרות הסינית

עוד אתגר שיתמודדו איתו הרכב החשמלי בשנת 2024 הוא התחרות הסינית, שתשגר לחלל לוויינים חדשים לאינטרנט לווייני. הסינים, שהם המובילים בשוק הרכב החשמלי בעולם, ינסו להכניס את המותגים שלהם לישראל, ולהציע מכוניות חשמליות במחירים נמוכים יותר מהמותגים המוכרים.

הרכבים הפלאג־אין הייברידיים: טכנולוגיה יקרה

רכבים אלה משלבים שני סוגי מנועים: אחד חשמלי ואחד בעירה פנימית. הם ניתנים לטעינה מחשמל ויכולים לנסוע במצב חשמלי למרחקים קצרים, לפני שהמנוע הרגיל מתחיל לעבוד. היתרון העיקרי שלהם הוא החיסכון בדלק והפחתת הזיהום בעיר.

אבל הם גם יקרים מאוד, גם בגלל המס הגבוה שהממשלה מטילה עליהם, וגם בגלל העלות הגבוהה של הטכנולוגיה עצמה. בנוסף, הם נחשבים למיושנים ביחס לרכבים החשמליים המודרניים, שמציעים טווח נסיעה ארוך יותר, טעינה מהירה יותר וביצועים טובים יותר. לכן, היבואנים מצפים להוריד את היבוא של רכבים אלה בשנים הקרובות, ולהתמקד ברכבים החשמליים המלאים.

הרכבים הפלאג־אין הייברידיים: טכנולוגיה יקרה ומיושנת
רכבי ההייבריד נחשבים למיושנים ביחס לרכבים החשמליים (Freepik)

הרכבים החשמליים הסיניים: מחיר נמוך ואיכות שנויה במחלוקת

רכבים אלה מגיעים מסין ומציעים אלטרנטיבה זולה לרכבים החשמליים המערביים. הם משתמשים בטכנולוגיה של סוללות ליתיום-יון, שמאפשרת להם לנסוע למרחקים של מאות קילומטרים בטעינה אחת. הם גם מצוידים במערכות חכמות וחיישנים שמקלות על הנהיגה והחניה.

אבל הם גם נתקלים בבעיות רבות, כמו תקלות טכניות, חוסר יציבות, קשיים בתיקון וביטוח, וחוסר אמון של הצרכנים. היבואנים מנסים להפוך את הרכבים הסיניים ליותר מושכים על ידי הורדת מחירים, הצעת הנחות והוזלות, והצגת גרסאות מוזלות.

הרכבים החשמליים הסיניים: האם הם יוכלו להתחרות בתוך השוק הישראלי?

רכבים אלה הגיעו לישראל בשנים האחרונות והציעו אופציה ידידותית לסביבה ולכיס. הם מנועים בחשמל בלבד ומסוגלים לנסוע למרחקים ארוכים בטעינה אחת. הם גם מאובזרים בטכנולוגיות מתקדמות שמקלות על הנהיגה והחניה.

אבל הם גם סובלים מחסרונות רבים, כמו איכות נמוכה, תקלות תכופות, קשיים בתיקון וביטוח, וחוסר אמון של הצרכנים. היבואנים מנסים להפוך את הרכבים הסיניים ליותר מושכים על ידי הורדת מחירים, הצעת הנחות והוזלות, והצגת גרסאות מוזלות. אבל הם גם יודעים שהתחרות תהיה קשה בעתיד, כשיצרנים אחרים יציגו רכבים חשמליים עם איכות ומחיר טובים יותר.

תגיות

אהבתם את הכתבה? שתפו

כתבות אחרונות

בינה מלאכותית ו-AI

חדשות רכב

מודעה