המצב הכלכלי הוא זה השפיע על הבחירה של הצרכנים
ההבדל בין המכירות של טסלה ל-BYD משקף את ההעדפה של הצרכנים לרכבים יותר זולים בתנאי כלכלה של ריביות גבוהות. רוב הרכבים של BYD נמכרו בסין, שהיא השוק הגדול ביותר לרכבים חשמליים בעולם. בניגוד לטסלה, שמייצרת רכבים בקטגוריות היוקרה והסטנדרט, BYD מציעה גם רכבים בקטגוריות הכניסה והתיכון, שמתאימים יותר לקהל הרחב.
טסלה עדיין מובילה במכירות בשנת 2023
למרות התוצאות החיוביות של טסלה ברבעון הרביעי, היא לא הצליחה להגיע ליעד האישי של המנכ”ל אילון מאסק, שהיה למכור 2 מיליון רכבים בשנת 2023. בסופו של דבר, היא הגיעה ל-1.8 מיליון רכבים, שהוא עדיין מספר מרשים ומייצג גידול של כ-100 אחוז משנת 2022. בנוסף, היא עדיין מובילה את השוק העולמי לשנת 2023, עם יתרון של כ-800 אלף רכבים על פני BYD, שמכרה 3.02 מיליון רכבים, כולל 1.4 מיליון של היברידיות חשמליות.
המניות של החברות השתנו באופנים שונים
המצב השונה של החברות השפיע גם על המניות שלהן בשוק ההון. המנייה של טסלה, שהכפילה את ערכה בשנת 2023, הייתה יציבה ביום שלישי, בעוד שהשוק היה במגמת ירידה. המנייה של BYD, שגדלה ב-150 אחוז בשנת 2023, עלתה ב-3 אחוז ביום שלישי, והגיעה לשיא חדש. המשקיעים העריכו את ההצלחה של החברה הסינית בהרחבת חלקה בשוק המקומי והבינלאומי.
החברות מתמודדות עם תחרות ואתגרים
גם טסלה וגם BYD צריכות להתמודד עם תחרות גבוהה בשוק הרכבים החשמליים, שמושפע גם מחוסר ברכיבים ומחסור באנרגיה. טסלה נאלצה להוריד את המחירים של חלק מהדגמים שלה בסין, כדי להתמודד עם המתחרים המקומיים, וגם להציע תגמולים ללקוחות שהזמינו רכבים לפני סוף השנה, כדי להעלות את המכירות לפני שחלק מהדגמים איבדו את הזיכוי המס שלהם בארה”ב. BYD, מצדה, הורידה את המחירים של חלק מהרכבים שלה בסין ובאירופה, כדי להגדיל את חלקה בשוק ולהגיע לקהל רחב יותר. החברה הסינית גם הציגה ששה דגמים חדשים לשוק האירופי בתערוכת IAA Mobility 2023 במינכן, והראתה שהיא רצינית בכוונתה להתחרות בחברות האירופיות המובילות.