לוגו מגזין הפיננסי
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הבנת היסודות של מניות בכורה והיתרונות שלהן

תגיות
הבנת היסודות של מניות בכורה והיתרונות שלהן

מניות בכורה הן כבר מזמן בחירת השקעה נחשקת עבור אלה המבקשים לנווט בעולם המורכב של מניות ומניות. אבל מה גורם להם להתבלט בשוק? כיצד חברות מנפיקות מניות בכורה אלה, ומי זכאי לעשות זאת? בלב התחום הפיננסי המהפנט הזה, פוסט זה מעמיק במהותן של מניות הבכורה, ממחיש את היתרונות המשמעותיים שלהן ומשווה אותן למקבילותיהן הרגילות למדי.

כללים להנפקת מניות בכורה

הנפקת מניות בכורה כפופה למערכת של כללים ותקנות כדי להבטיח שוק פיננסי הוגן ושקוף. חברות יכולות לבנות מניות בכורה בדרכים שונות, אך יש לקחת בחשבון כמה היבטים מרכזיים תוך כדי כך:

תנאים כספיים: מניות בכורה עשויות להגיע עם שיעורי דיבידנד קבועים או מתכווננים, הידועים גם בשם שיעורי קופון. בנוסף, יכולות להיות להם אפשרויות מימוש שונות, כגון תכונות ניתנות לקריאה או להמרה.

זכויות הצבעה: בעלי מניות בכורה בדרך כלל אינם מחזיקים בזכויות הצבעה, אך ניתן לקבוע הוראות ספציפיות שיאפשרו להם להצביע בנושאים תאגידיים קריטיים.

תאימות לתקנות: חברות חייבות לעמוד בדרישות רגולטוריות, כגון שמירה על גילוי פיננסי נאות וציות לחוקי ניירות הערך בתחומי השיפוט שלהן, כדי להמשיך להנפיק מניות בכורה.

כללים אלה מבטיחים את תפקודו התקין של השוק ומסייעים לשמור על אמון בין המנפיקים למשקיעים, ובסופו של דבר סוללים את הבסיס להצלחתן של מניות בכורה.

זכאות להנפקת מניות בכורה

לא כל החברות עשויות להיות זכאיות להנפיק מניות בכורה. שילוב עדין של גורמים, הכוללים בריאות פיננסית, מטרות תאגידיות ודרישות משפטיות, קובעים אם חברה מתאימה להציע מניות בכורה למשקיעים.

בראש ובראשונה, חברה צריכה להיות בעלת בסיס פיננסי איתן. לעתים רחוקות זוהי דרישה להנפקת מניות רגילות, אך מניות בכורה בדרך כלל דורשות תשלומי דיבידנד גבוהים יותר, הדורשים חברה עם משאבים כספיים רבים.

בנוסף, מטרות החברה ממלאות תפקיד חיוני בקביעת הזכאות. מניות בכורה יכולות להיות אופציה אטרקטיבית עבור חברות המבקשות לשמור על השליטה בעסק, שכן לבעלי מניות בכורה יש בדרך כלל זכויות הצבעה מוגבלות, מה שעוזר למנוע השתלטות עוינת.

לבסוף, חברה חייבת לעמוד בדרישות החוק והרגולציה בעת הנפקת מניות בכורה. כללים ספציפיים המסדירים הנפקת מניות בכורה משתנים בהתאם לתחום השיפוט, אך לעתים קרובות הם כוללים מגבלות על מבנה המניות וגילוי נאות למשקיעים פוטנציאליים.

יתרונות מניות מועדפות לחברות

הנפקת מניות בכורה יכולה להיות מהלך אסטרטגי עבור חברות המבקשות לגייס הון תוך שמירה על בסיס פיננסי חזק. אחד היתרונות העיקריים של מניות בכורה הוא הביטחון שהן מציעות למשקיעים, שבדרך כלל זכאים לתשלום דיבידנד קבוע לפני בעלי מניות אחרים. זרם הכנסה אמין זה מושך במיוחד משקיעים שונאי סיכון, ותורם לביקוש חזק למניות בכורה.

יתרון נוסף של מניות בכורה הוא הגמישות שלהן, המאפשרת לחברות להתאים את התנאים שלהן לצרכי מימון ספציפיים. מניות בכורה יכולות להיות מובנות עם אפשרויות פדיון מרובות, זכויות דיבידנד מצטברות או אפילו המרה למניות רגילות, מה שמספק יכולת הסתגלות גדולה יותר לחברות בעמידה ביעדים הפיננסיים שלהן. מבנה גמיש זה יכול לגרום לעלות הון נמוכה יותר, ולחזק את מצבה הפיננסי של החברה.

בנוסף, מניות בכורה יכולות לשפר את המוניטין של החברה בקרב משקיעים פוטנציאליים. עם הזכויות המוענקות לבעלי מניות בכורה, כגון תביעה מועדפת על / נכסים במקרה של פשיטת רגל או פירוק, מניות אלה מציגות מידה של יציבות פיננסית ואמינות. אטרקטיביות זו למשקיעים מנוסים מטפחת השקפה חיובית על הביצועים הכוללים של החברה, דבר חיוני בשוק התחרותי של ימינו.

לבסוף, הנפקת מניות בכורה מאפשרת לחברות לגייס כספים מבלי לוותר על השליטה בהצבעה. בניגוד להנפקות רגילות של מניות שמדללות את זכויות ההצבעה, מניות בכורה בדרך כלל אינן נושאות זכויות הצבעה. זה מסייע לארגונים לשמור על עמדה חזקה בתהליך קבלת ההחלטות שלהם ובמבנה הממשל תוך משיכת משקיעים חדשים.

השוואה בין מניות בכורה למניות רגילות

בעוד שגם מניות בכורה וגם מניות רגילות מייצגות בעלות בחברה, הזכויות, הדיבידנדים ותפיסת השוק שלהן שונים באופן משמעותי.

בעלי מניות בכורה נהנים מעדיפות בקבלת דיבידנדים ויש להם תביעות מועדפות על נכסי החברה במהלך הפירוק. בדרך כלל, מניות בכורה משלמות דיבידנדים קבועים, שיכולים לפנות למשקיעים שונאי סיכון. עם זאת, לעתים קרובות יש להם זכויות הצבעה מוגבלות או ללא זכויות הצבעה, מה שנותן לבעלי המניות הרגילים את היתרון במונחים של השפעה תאגידית.

מצד שני, בעלי מניות רגילים מחזיקים בזכויות הצבעה באופן יחסי לבעלותם, מה שמאפשר להם להשפיע על החלטות קריטיות כגון בחירת חברי דירקטוריון ואישור מיזוגים. הדיבידנדים שלהם משתנים בהתאם לביצועי החברה ועשויים להניב תשואות גבוהות יותר בטווח הארוך. עם זאת, בתקופות של חוסר יציבות פיננסית, הם נושאים סיכון גבוה יותר בהשוואה לבעלי מניות בכורה.

חיוני למשקיעים להעריך את התכונות הייחודיות ואת יעדי ההשקעה שלהם לפני רכישת מניות בכורה או רגילות, תוך איזון בין סיכון לתגמול.

הבורסה הישראלית כוללת מספר חברות מובילות במגוון תחומים. הנה כמה דוגמאות לחברות מובילות בבורסה הישראלית

  • טכנולוגיות: חברות טכנולוגיות מובילות בבורסה הישראלית כוללות: אינטליקט (מסחר פעיל מאוד בשנים האחרונות), טאוב טכנולוגיות, טקטרוןיקס, נסן טכנולוגיות, נטוויז’ן ועוד.
  • בנקאות ופיננסים: חברות בנקאות ופיננסים מובילות בבורסה הישראלית כוללות: בנק הפועלים, בנק לאומי, בנק דיסקונט, בנק הכפר, פועלי אגודות ועוד.
  • תעשייה ומזון: חברות תעשייה ומזון מובילות בבורסה הישראלית כוללות: תאגיד המים, שיא החברה לייצור מוצרי בשר, דן פרודוקטס, תכולת ועוד.
  • תקשורת ותקשורת מסחרית: חברות תקשורת ותקשורת מסחרית מובילות בבורסה הישראלית כוללות: בזק ישראל, פרטנר ווקסל, ויסטה מדיה, מדיה נט ועוד.

לפי נתוני הבורסה הישראלית לסוף שנת 2021, החברה הרווחית ביותר שנסחרת בבורסה הישראלית הייתה חברת “טקטרוניקס” (TCTR), שהפיקה רווח שנתי נקי של 2.34 מיליארד שקלים בשנת 2021. 

כמו בחיים, השקעות בבורסה דורשות סבלנות, חוכמה וכמובן כמות טובה של מזל.
ובשונה מהחיים, כשמדברים על מניות, יש לנו את הכוח לשנות את התוצאות בכפינו – חשוב רק להחזיק אותן בזמן הנכון ולשחרר בזמן הנכון…

תגיות

אהבתם את הכתבה? שתפו

כתבות אחרונות

בינה מלאכותית ו-AI

חדשות רכב

מודעה