לוגו מגזין הפיננסי
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מה זה מניות ומהן סוגיות המניות שיש?

תגיות
מה זה מניות
Credit by: biancoblue, Freepik@

מהן מניות? מניה, המכונה גם הון, היא נייר ערך המייצג את הבעלות על חלק מהתאגיד המנפיק. יחידות מניות נקראות “מניות” המזכה את הבעלים בחלק מנכסי התאגיד ורווחיו השווה לכמות המניות שבבעלותו.

מניה מייצגת יחידת בעלות על הון בחברה. בעלי המניות זכאים לכל רווח שהחברה עשויה להרוויח בצורה של דיבידנדים. הם גם נושאי כל ההפסדים שהחברה עלולה להיתקל בהם. במילים פשוטות, אם אתה בעל מניות בחברה, אתה מחזיק באחוז מהבעלות בחברה המנפיקה ביחס למניות שרכשת.

מניות נרכשות ונמכרות בעיקר בבורסות והן הבסיס לתיקים רבים של משקיעים בודדים. עסקאות במניות חייבות להתאים לתקנות ממשלתיות שנועדו להגן על משקיעים מפני שיטות הונאה.

משקיעים קונים ומחזיקים במניות בתקווה שהחברה תצליח. כשהחברה מצליחה, בעלי המניות שלה שותפים ברווחים האלה.

לעומת זאת, בעלי המניות יכולים גם לצפות שהתשואות שלהם יפחתו אם החברה תצליח פחות או תרד. ובמקרה הגרוע ביותר, מניות של בעל מניות עלולות להפוך לחסרות ערך אם החברה הייתה פושטת רגל.

  • מניה היא סוג של נייר ערך המעיד על כך שלבעל יש בעלות מידתית בתאגיד המנפיק ונמכרת בעיקר בבורסות.
  • תאגידים מנפיקים מניות כדי לגייס כספים להפעלת העסקים שלהם.
  • ישנם שני סוגים עיקריים של מניות: נפוץ ומועדף.
  • מבחינה היסטורית, המניות עמדו בביצועים טובים יותר מרוב ההשקעות האחרות בטווח הארוך.

להבין מניות

תאגידים מנפיקים מניות כדי לגייס כספים להפעלת עסקיהם ולמחזיק במניות, בעל מניות, עשויה להיות תביעה על חלק מנכסי החברה ורווחיה.

בעל מניות נחשב כבעלים של החברה המנפיקה, הנקבע על פי מספר המניות שבבעלותו של משקיע ביחס למספר המניות הקיימות. אם לחברה יש 1,000 מניות במניות ואדם אחד מחזיק ב-100 מניות, אותו אדם יחזיק ותהיה לו תביעה ל-10% מהנכסים והרווחים של החברה.

בעלי מניות אינם מחזיקים בתאגיד אך תאגידים הם סוג מיוחד של ארגון מכיוון שהחוק מתייחס אליהם כאל אנשים משפטיים. תאגידים מגישים מיסים. יכול ללוות, יכול להיות בעל רכוש, וניתן לתבוע אותו. הרעיון שתאגיד הוא “אדם” פירושו שהתאגיד מחזיק בנכסיו. משרד תאגידי מלא בכיסאות ושולחנות שייך לתאגיד, ולא לבעלי המניות.

רכוש תאגידי מופרד מבחינה חוקית מרכושם של בעלי המניות, מה שמגביל את האחריות הן של התאגיד והן של בעל המניות. אם התאגיד פושט רגל, שופט רשאי להורות על מכירת כל נכסיו אך נכסיו של בעל מניות אינם בסיכון. בית המשפט לא יכול להכריח אותך למכור את המניות שלך, אם כי ייתכן שערך המניות שלך ירד. כמו כן, אם בעל מניות גדול פושט רגל, הם לא יכולים למכור את נכסי החברה כדי לשלם לנושים שלהם.

איך עובדות מניות?

חברות יכולות להנפיק את מניותיהן באופן פרטי או ציבורי. בעוד שמניות פרטיות זמינות בדרך כלל רק למשקיעים מוסמכים, הסמכה אינה נדרשת כדי להשקיע במניות הנסחרות בבורסות ציבוריות כגון הבורסה לניירות ערך בניו יורק או נאסד”ק.

חברות פרטיות “יוצאות לציבור” כדי לגייס כסף עבור יוזמות עסקיות כגון השקת מוצרים או שירותים חדשים המרחיבים את טווח ההגעה שלה. הם עושים זאת באמצעות הנפקות ראשוניות (IPO), שבהן חברות נדרשות לעמוד בדרישות השקיפות הפיננסית של SEC ומחיר המניה נקבע בדרך כלל על ידי בנק השקעות. לאחר הנפקת ההנפקה והמניה תתחיל להיסחר, דינמיקת ההיצע והביקוש תניע את מחירה למעלה או למטה.

מהי בעלות של בעלי מניות?

מה שבבעלותם של בעלי המניות הן מניות שהונפקו על ידי התאגיד, והתאגיד הוא הבעלים של הנכסים המוחזקים על ידי חברה. אם בבעלותך 33% ממניות החברה, אין זה נכון לטעון שאתה הבעלים של שליש מאותה חברה. עם זאת, אתה מחזיק בשליש ממניות החברה. זה ידוע בתור “הפרדת בעלות ושליטה”.

בעלות על מניות מעניקה לך את הזכות להצביע באסיפות בעלי המניות, לקבל דיבידנדים אם וכאשר הם מחולקים, וזכות למכור את המניות שלך למישהו אחר.

אם אתה הבעלים של רוב המניות, כוח ההצבעה שלך גדל כך שאתה יכול לשלוט בעקיפין בכיוון של חברה על ידי מינוי הדירקטוריון שלה. זה בולט ביותר כאשר חברה אחת קונה אחרת. החברה הרוכשת רוכשת את כל המניות הקיימות.

הדירקטוריון אחראי להגדלת ערך התאגיד ולעיתים קרובות עושה זאת על ידי שכירת מנהלים מקצועיים, או נושאי משרה, כגון המנכ”ל או המנכ”ל. בעלי מניות רגילים אינם מנהלים את החברה.

החשיבות של להיות בעל מניות היא שאתה זכאי לחלק מרווחי החברה, שהם הבסיס לשווי המניה. ככל שבבעלותך יותר מניות, כך תקבל חלק מהרווחים גדול יותר. עם זאת, מניות רבות אינן מחלקות דיבידנדים ובמקום זאת משקיעות את הרווחים בחזרה לצמיחת החברה. עם זאת, הרווחים שנשארו עדיין באים לידי ביטוי בערך המניה.

מה ההבדל בין מניות לאגרות חוב?

מניות מונפקות על ידי חברות כדי לגייס הון כדי להצמיח את העסק או לבצע פרויקטים חדשים. יש הבחנות חשובות בין אם מישהו קונה מניות ישירות מהחברה כשהיא מנפיקה אותן בשוק הראשוני או מבעל מניות אחר בשוק המשני. כאשר התאגיד מנפיק מניות, הוא עושה זאת בתמורה לכסף.

איגרות חוב משתנות ממניות בכמה דרכים. מחזיקי איגרות החוב הם נושים לתאגיד וזכאים לריבית וכן להחזר הקרן שהושקעה. לנושים ניתנת עדיפות משפטית על פני בעלי עניין אחרים במקרה של פשיטת רגל והם ישלמו תחילה אם חברה תיאלץ למכור נכסים.

לעומת זאת, לעתים קרובות בעלי המניות לא מקבלים דבר במקרה של פשיטת רגל, מה שמרמז שמניות הן מטבען השקעות מסוכנות יותר מאיגרות חוב.

סוגי מניות

ניתן לסווג מניות במגוון דרכים. להלן נפרט כמה מהסוגים העיקריים ונסביר את ההבדלים ביניהם.

מניות נפוצות לעומת מועדפות

ישנם שני סוגים עיקריים של מניות: מניות רגילות ומניות בכורה.

  • מניות רגילות: כפי שהשם מרמז, זהו סוג המניות הנפוץ ביותר. בעלי מניות רגילים מקבלים בדרך כלל דיבידנדים רבעוניים וזכויות הצבעה. עם זאת, דיבידנדים אלה משתנים ואינם מובטחים.
  • מניות מועדפות: מניות מועדפות משלמות דיבידנד גבוה וקבוע ממניות רגילות, אבל מחירי המניות שלהן לא עולים כמו מניות רגילות. בעלי מניות מועדפים מקבלים גם את הדיבידנדים האלה לפני בעלי המניות הרגילים, אפילו במקרה של פשיטת רגל.

כיצד להשוות בין מניות נפוצות ומועדפות

ישנם שני סוגים עיקריים של מניות: נפוץ ומועדף. מניות רגילות מזכות בדרך כלל את הבעלים להצביע באסיפות בעלי המניות ולקבל כל דיבידנד ששולם על ידי התאגיד.

לבעלי מניות מועדפים אין בדרך כלל זכויות הצבעה, אם כי יש להם תביעה גבוהה יותר על נכסים ורווחים מאשר לבעלי מניות רגילים. לדוגמה, בעלי מניות בכורה מקבלים דיבידנדים לפני בעלי מניות רגילים ויש להם עדיפות אם חברה פושטת רגל ומחוסלת.

חברות יכולות להנפיק מניות חדשות בכל פעם שיש צורך לגייס מזומנים נוספים. תהליך זה מדלל את הבעלות והזכויות של בעלי המניות הקיימים (בתנאי שלא יקנו אף אחת מההנפקות החדשות). תאגידים יכולים גם לעסוק ברכישה חוזרת של מניות, מה שמטיב עם בעלי המניות הקיימים מכיוון שהם גורמים למניות שלהם לעלות בערכם.

“אם אתה קונה 100 מניות של חברת קוקה קולה, סביר להניח שאתה קונה את המניות הרגילות”, אומר רוברט ג’ונסון, פרופסור למימון באוניברסיטת קרייטון. “מניות רגילות, ברוב החברות, מהוות את הרוב המכריע של המניות הקיימות”.

מחזיקי מניות רגילות גם “בוחרים בדירקטוריון ומצביעים בנושאי תאגיד” מסביר אנתוני דנייר, מנכ”ל פלטפורמת המסחר Webull. “החיסרון הוא שבהליכי פשיטת רגל בעלי המניות המשותפים הם אחרונים בתור לנכסי החברה”.

דנייר מוסיף כי מניות בכורה מציעות “דיבידנדים יציבים” והתשואות לרוב “גבוהות מדיבידנדים רגילים של אותה חברה”. והוא מציין שאם לחברה חסר מזומנים, “בעלי המניות המועדפים מקבלים את הדיבידנדים שלהם לפני בעלי המניות הרגילים”.

מניות מסוג A לעומת מניות מסוג B

במקרים מסוימים, חברות עשויות למכור מניות מסוג A ו- Class B נפרדות. ההבדל העיקרי בין השניים הוא בדרך כלל שלמניות מסוג B יהיו יותר זכויות הצבעה.

לדוגמה, בעלי מניות קולה מקבלים קול אחד לכל מניה, בעוד שבעלי מניות מסוג B מקבלים 20 קולות למניה. בדרך כלל, חברות יוצרות מחלקות מניות בדרך זו מכיוון שהן רוצות שכוח ההצבעה יישאר עם קבוצה מסוימת.

מניות צמיחה

ניתן גם לקבץ מניות לפי פוטנציאל וערך. מניות הצמיחה צפויות לחוות צמיחה מהירה, אך לרוב הן אינן מחלקות דיבידנדים. לפעמים, החברות אולי אפילו לא מרוויחות עדיין, אבל המשקיעים מאמינים שמחיר המניה יעלה. בדרך כלל מדובר בחברות צעירות יותר שיש להן הרבה מקום לצמיחה עסקית ותוספות למודל העסקי שלהן.

מניות ערך

מניית ערך היא חברה שהמניה שלה נסחרת במחיר נמוך יותר מהיסודות שלה, כגון דיבידנדים או מדדים או מכפילים אחרים. מחיר המניה עצמה לא צפוי לעלות הרבה. אלו נוטות להיות חברות גדולות שאינן חדשות, ולכן השוק מתעלם מהן. משקיעים מנוסים רואים את המחירים כמועריכים נמוך עבור מה שהחברות מספקות.

מניות בלו-צ’יפ

מניות הבלו-צ’יפ מוערכות למדי ועשויות שלא לצמוח במהירות, אבל הן הוכיחו את עצמן כחברות אמינות בתעשיות יציבות לאורך השנים. הם משלמים דיבידנדים ונחשבים להשקעות בטוחות יותר ממניות צמיחה או ערך. הם נקראים לפעמים “מניות הכנסה”.

קטגוריות וסיווגים אחרים של מניות

נניח שאתה משקיע קמעונאי ממוצע שיש לו רק גישה למניות רגילות. אתה יכול לסנן את חיפוש המניות שלך במגוון דרכים כגון לפי גודל, ענף, סגנון או מיקום.

אפשרות אחת היא להסתכל על שווי השוק של החברה – או במילים אחרות, גודלה. משקיעים מסוימים עשויים לרצות להתמקד רק בחברות מבוססות וגדולות. אחרים עשויים לרצות לכלול חברות קטנות ובינוניות, שאמנם תנודתיות יותר, אך עשויות גם להציע תשואות גדולות.

ניתן לקבץ חברות גם לפי ענף. טכנולוגיה, תעשייה, פיננסים ומוצרי צריכה הם רק כמה דוגמאות למגזר התעשייה. השקעה במניות ממגוון תעשיות עוזרת לשפר את מגוון התיק שלך.

עם השקעה מונחית סגנון, אתה מחפש מניות שמתאימות לאסטרטגיית השקעה מסוימת כמו צמיחה, ערך או השקעות דיבידנד. ולבסוף, ניתן לסווג מניות לפי גיאוגרפיה. לדוגמה, משקיעים בארה”ב עשויים לרצות להרחיב את החשיפה שלהם לשווקים מתעוררים על ידי השקעה במניות של חברות זרות.

איך קונים מניות?

לרוב, מניות נרכשות ונמכרות בבורסות, כגון נאסד”ק או בורסת ניו יורק (NYSE). לאחר שחברה יוצאת לציבור בהנפקה ראשונית (IPO), המניות שלה הופכות לזמינות למשקיעים לקנייה ולמכירה בבורסה. בדרך כלל, משקיעים ישתמשו בחשבון ברוקראז’ לרכישת מניות בבורסה, אשר יפרט את מחיר הרכישה (ההצעה) או את מחיר המכירה (ההצעה). מחיר המניה מושפע בין השאר מגורמי היצע וביקוש בשוק.

משקיעים יכולים לקנות ולמכור מניות ציבוריות על ידי פתיחת חשבון עם ברוקר מניות. יש כיום מספר רב של ברוקרים שאינם גובים עמלות עבור מסחר במניות ומאפשרים ללקוחות לקנות חלקי מניות של מניות.

משקיעים יכולים לגוון באופן מיידי את אחזקות המניות שלהם על ידי השקעה בקרנות מניות (ETF או קרנות נאמנות), מה שמאפשר לך לפזר את כספך על פני מגוון מניות. חלק מהקרנות מנוהלות באופן פעיל בעוד שאחרות עוקבות אחר מדדי שוק בנצ’מרק, כגון S&P 500.

איך ניתן להרוויח מבעלות על מניות?

ישנן שתי דרכים להרוויח כסף על ידי בעלות על מניות היא באמצעות דיבידנדים ושבח הון. דיבידנדים הם חלוקות במזומן של רווחי החברה. אם לחברה יש 1,000 מניות פתוחות והיא מכריזה על דיבידנד של $5,000, אז בעלי המניות יקבלו $5 עבור כל מניה שבבעלותם. עליית הון היא העלייה במחיר המניה עצמה. אם אתה מוכר מניה למישהו תמורת $10, והמניה שווה מאוחר יותר $11, בעל המניות הרוויח $1.

השקעה במניות לעומת מסחר במניות

בניגוד למשקיעים בקנייה והחזקה, סוחרים פעילים מנסים להרוויח על תנודות קצרות טווח במחיר המניה. בעוד שמשקיעים עשויים להתמקד בכבדות בסיכויים הבסיסיים והארוכי-טווח של החברה, סוחרים נוטים להסתמך יותר על אירועים חדשותיים וניתוחים טכניים כדי לספק את החלטותיהם.

אם יש לך את הזמן הנדרש כדי לחקור ולנהל עסקאות, מסחר יכול להציע תשואות מהירות יותר מהשקעה. עם זאת, השקעה היא הדרך ללכת אם אתה רוצה להרוויח הכנסה פסיבית על אחזקות המניות שלך. ואם בכל זאת תחליט להתעסק במסחר, חשוב לחשוב על תוכנית הסחר שלך לפני שתנקוט עמדה כלשהי ולדבוק בה לא משנה מה.

האם מסוכן להחזיק במניות?

לכל ההשקעות יש מידה של סיכון. מניות, אג”ח, קרנות נאמנות וקרנות הנסחרות בבורסה עלולים לאבד מערך אם תנאי השוק ירדו. כשאתה משקיע, אתה עושה בחירות לגבי מה לעשות עם הנכסים הפיננסיים שלך. ערך ההשקעה שלך עשוי לעלות או לרדת בגלל תנאי שוק או החלטות תאגידיות, כגון האם להתרחב לתחום עסקי חדש או להתמזג עם חברה אחרת.

מבחינה היסטורית, המניות עמדו בביצועים טובים יותר מרוב ההשקעות האחרות בטווח הארוך.

לסיכום

מניה מעניקה למשקיע נתח בעלות קטן בחברה והתשואות של המניה יתבססו בדרך כלל על ביצועי החברה. השקעה במניות היא דרך נפוצה עבור משקיעים לבנות לעצמם עושר.

עם זאת, אין ערבויות. בכל פעם שחברה ציבורית נכשלת, סביר להניח שגם המשקיעים במניות שלה יסבלו. אבל ככל שבבעלותך יותר מניות, כך הסיכון שלך לחטוף פגיעה גדולה בתיק כתוצאה מבחירת מניות שגויה אחת קטנה יותר.

למרבה המזל, אתה לא צריך יתרת חשבון ענקית כדי לבנות תיק מניות מגוון עם הברוקר שלך. באמצעות שימוש בתעודות סל, קרנות נאמנות או מניות חלקיות, קל להשקיע בעשרות או מאות מניות עם הון מינימלי.

רוצים לדעת עוד על פיננסים והשקעות? לחצו כאן

תגיות

אהבתם את הכתבה? שתפו

כתבות אחרונות

בינה מלאכותית ו-AI

חדשות רכב

מודעה