לוגו מגזין הפיננסי
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מה מכסה ביטוח חובה?

credit by: @ BillionPhotos, freepik

בישראל, בבעלות ותפעול רכב חלה חובה חוקית לרכוש ביטוח רכב, לפי “פקודת ביטוח רכבים”. זאת על מנת להבטיח פיצוי כספי לכל מי שנפגע פיזית במקרה של תאונת דרכים. מטרת ביטוח החובה היא לכסות נזקי גוף שונים של כל מי שנפגע עקב תאונת דרכים.

מה כולל ביטוח החובה?

פוליסת ביטוח החובה כוללת כיסוי מקיף לכל ההוצאות וטיפולים רפואיים שונים הנגרמים לנפגעים עקב תאונת דרכים שגרמה הרכב המבוטח. שאלת האשם בתאונה אינה רלוונטית לביטוח החובה. הביטוח מכסה גם: אובדן כושר עבודה, כאב וסבל, שיעורי נכות, אובדן הכנסה ועוד. בנוסף, הביטוח מכסה גם פגיעות גופניות קלות וקשות כגון: פגיעות שונות, פגיעות נפשיות, נכויות ואף מקרי מוות.

היקף הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים מוגדר בחוק ומתחשב במאפיינים שונים, לרבות מצבו הרפואי וכושר התפקוד של נפגע התאונה. גובה הפיצוי תלוי בגובה הנזק ונמדד לפי אחוזי הנכות שנקבעו לנפגעים. הפיצוי מורכב ממספר פרמטרים: הפסד השתכרות, עזרה לצד ג’, הוצאות, כאב וסבל ועוד.

אחד ההיבטים החשובים ביותר של ביטוח חובה הוא כיסוי כאב, סבל ועוגמת נפש. ביטוח החובה כולל פיצוי בגין כאב וסבל וכן עוגמת נפש שנגרמה לנפגע עקב תאונת הדרכים. בחישוב הפיצויים הללו נלקחים בחשבון גילו של הנפגע, מספר ימי האשפוז ודרגת הנכות שנקבעה להם. במקרה שלא נקבעו לנפגע אחוזי נכות, עדיין יכול בית המשפט לפסוק לו פיצויים, כאילו נקבעו להם 10% נכות.

כיסוי חשוב נוסף הוא הפיצוי בגין אובדן כושר השתכרות. פיצוי זה מפצה את הנפגע בגין התקופה בה לא יכלו לעבוד כתוצאה מתאונת הדרכים. הפיצוי מחושב לפי גובה השכר שהרוויח הנפגע לפני התאונה וכן לפי דרגת הנכות שנקבעה. במקרה שהתאונה גורמת לנפגע לאבד את כושר עבודתו בעבודתו, ניתן גם לתבוע הפסד שכר עתידי. לצורך חישוב שכרו העתידי של הנפגע, נעשה שימוש בחישובי שכר מהשדה העמוס של הנפגע. ככל שהנפגע צעיר יותר, כך ההכנסה הצפויה שלו גבוהה יותר וניתן למקסם את גובה הפיצוי.

מה קורה בעת נהיגה ללא ביטוח חובה?

לנהיגה ללא ביטוח חובה יכולות להיות השלכות קשות. זה לא חוקי ויכול להוביל לקנסות, השעיית רישיון ואפילו מאסר. חשוב לזכור שביטוח חובה אינו אופציונלי והוא חובה חוקית לכל בעלי הרכב. במקרה של תאונה, חסרי ביטוח לא יוכלו לתבוע פיצויים ואף עלולים לשאת באחריות לכל נזק או חבלה שייגרמו.

לסיכום

לסיכום, ביטוח חובה הוא היבט חשוב בבעלות הרכב בישראל. זה מבטיח שכל הצדדים המעורבים בתאונת דרכים יקבלו פיצוי כספי על כל פציעות או נזק שנגרמו. הכיסוי כולל לא רק הוצאות רפואיות אלא גם אובדן כושר השתכרות, כאב וסבל ומצוקה רגשית. חשוב להבין את הכיסוי ואת ההשלכות המשפטיות של אי קבלתו. כבעל רכב אחראי, חיוני להחזיק בביטוח חובה ולעמוד בדרישות החוק.

לעוד על עולם הביטוח

אהבתם את הכתבה? שתפו

כתבות אחרונות

בינה מלאכותית ו-AI

חדשות רכב

מודעה