לוגו מגזין הפיננסי
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הטרדה מינית, אפליה ופיטורים לא חוקיים: החשיפה המזעזעת על התנהלות העובדים ב-Space X

חברת ספייס-אקס, שמפתחת טילים וחלליות לחקר החלל, נתבעה על ידי עובדים לשעבר שטענו שהם סבלו מהטרדה מינית, אפליה ופיטורי נקמה בחברה. התלונות החדשות שהוגשו בקליפורניה מצטרפות לתביעה פדרלית דומה שהוגשה ב-2022. המייסד והמנכ”ל של החברה, אילון מאסק, מכחיש את האשמות וטוען שהן חלק מקמפיין הכפשות נגדו.

תגיות
space x אילון מאסק
הטרדה מינית, אפליה ופיטורים לא חוקיים: החשיפה המזעזעת על התנהלות העובדים בSpace-X של אילון מאסק

הטרדה מינית ו”בדיחות” לא הולמות

שבע עובדות לשעבר בספייס-אקס הגישו תלונה למחלקת זכויות האזרח בקליפורניה (CRD), ובה טענו שהן נחשפו להתנהלות לא מקצועית ולא ידידותית בחברה. לטענתן, הן נדחו מפגישות, לא התייחסו אליהן ברצינות ומנהלים נהגו לספר בדיחות בעלות אופי מיני.

אחת המתלוננות, פייג’ הולנד-תיילן, אמרה שהיא גויסה לחברה ב-2018 בתפקיד מהנדסת בדרג נמוך, זאת בעוד שגברים בעלי אותה רמות הכשרה וניסיון מונו לתפקידים בכירים יותר. היא סיפרה כי נאמר לה שהיא מתנהגת בצורה “רגישה מדי” ועליה “להפגין יותר ענווה”, זאת לאחר שהתלוננה שעובד אחר לקח קרדיט על העבודה שהיא עשתה.

פיטורי נקמה

בנוסף לתלונות על הטרדה מינית, ספייס-אקס נתבעה גם על ידי שמונה עובדים שטענו שהם פוטרו באופן לא חוקי כנקמה על ביקורת שהם העבירו על אילון מאסק. הם פוטרו ב-2022 לאחר שהפיצו מכתב שבו הם טענו שמאסק מהווה “הסחת דעת ומבוכה” לחברה.

במכתב טענו שמאסק פרסם ציוצים בעלי רמיזות מיניות, קידם את החברה שלו טסלה בצורה לא הוגנת והתערב בנושאים פוליטיים. המועצה הלאומית ליחסי עבודה (NLRB) צידדה בתלונה של העובדים והגישה תביעה פדרלית נגד החברה. ספייס-אקס הגיבה בהגשת תביעה משל עצמה נגד המועצה ליחסי עבודה.

התגובה של מאסק וספייס-אקס

אילון מאסק מכחיש את האשמות נגדו ונגד החברה שלו. הוא טוען שהן חלק מקמפיין הכפשות נגדו, שנועד לשבש את הרכישה הפלטפורמה החברתית טוויטר. הוא אמר שהסיפור של הדיילת הוא “כתבה פוליטית בעלת מטרה לפגוע” וכי “הסיפור הרבה יותר מורכב”.

הוא צייץ גם שהכתבה אמורה לשבש את הרכישה הפלטפורמה החברתית טוויטר הוא אתגר את הדיילת לתאר לו דבר אחד, כל דבר (צלקות, קעקוע), שלא ידוע בפומבי. הוא אמר שהיא אינה יכולה, משום שזה מעולם לא קרה. ספייס-אקס ומאסק לא הגיבו לבקשה לתגובה של רויטרס. 

בתגובה מאסק מסר ל”אינסיידר” כי “יש עוד הרבה דברים בסיפור הזה”. לדבריו, “אם היתה לי נטייה לבצע הטרדות מיניות – לא הגיוני שזהו המקרה הראשון שיוצא לאור ב-30 שנות הקריירה שלי”. הוא ציין גם כי הידיעה נובעת ממניעים פוליטיים. 

הכתבה של ביזנס אינסיידר היא רק אחת ממספר תלונות שהוגשו נגד ספייס-אקס בשנים האחרונות. ב-2019, עובדת לשעבר בחברה טענה שהיא סבלה מהטרדה מינית ואפליה בגלל המין שלה. היא טענה שהיא נדחקה לקצה המטוס ונאלצה לעבוד בתנאים קשים יותר מאשר הגברים. היא גם טענה שהיא נאלצה להסתיר את ההריון שלה מפחד שזה יפגע בקריירה שלה. התביעה נסגרה בהסכם פשרה ב-20201

ב-2020, עובד לשעבר בחברה טען שהוא פוטר באופן לא חוקי לאחר שדיווח על תקלות בטילים של החברה. הוא טען שהחברה התעלמה מהדיווחים שלו והסתירה את הבעיות מהרשויות המפקחות. הוא גם טען שהוא סבל מהטרדה והשפלה מצד המנהלים שלו. התביעה עדיין נמצאת בטיפול בבית המשפט.

ב-2021, עובד לשעבר בחברה טען שהוא פוטר באופן לא חוקי לאחר שהוא דיווח על הפרות בטיחות במתחם השיגור של החברה בטקסס. הוא טען שהחברה התעלמה מהדיווחים שלו והסתירה את הבעיות מהרשויות המפקחות. הוא גם טען שהוא סבל מהטרדה והשפלה מצד המנהלים שלו. התביעה עדיין נמצאת בטיפול בבית המשפט.

לסיכום

לאחרונה התגלו גילויים מזעזעים על הטרדה מינית לכאורה, אפליה ופיטורים לא חוקיים בחברת SpaceX של אילון מאסק. עובדים לשעבר הגישו תלונות נגד החברה בטענה שהם חוו התנהלות לא מקצועית, כולל בדיחות מיניות והתעלמות מקידום מכירות על סמך מינם. בנוסף, שמונה עובדים פוטרו לאחר שביקרו את מאסק, בטענה שהוא מפריע לחברה ועסק בהתנהגות בלתי הולמת.

המועצה הלאומית ליחסי עבודה תמכה בטענותיהם, מה שהוביל לתביעה פדרלית. מאסק מכחיש את ההאשמות הללו וטוען שהן חלק ממסע הכפשות. זו לא הפעם הראשונה ש-SpaceX מתמודדת עם האשמות כאלה, כאשר תביעות קודמות כללו הטרדה מינית, אפליה והפרות בטיחות. המאבקים המשפטיים המתמשכים מדגישים חששות חמורים בתוך החברה.

תגיות

אהבתם את הכתבה? שתפו

CBD עוזר לכלב שלך במגוון דרכים

כתבות אחרונות

בינה מלאכותית ו-AI

חדשות רכב

מודעה