לוגו מגזין הפיננסי
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

עתיד הלוחמה: מערכת ההגנה של קרן הלייזר של ישראל

תגיות
מערכת ''מגן אור''
מערכת ''מגן אור'' / צילום: דוברות משרד הביטחון

בימים האחרונים הרשתות החברתיות רוחשות מהתרגשות בעקבות סרטון שנראה כאילו קרן לייזר מסתורית מיירטת רקטות שנורו מעזה. בזמן שהסרטון הודח מאוחר יותר, הוא עורר עניין במערכת תותחי הלייזר העתידניים של ישראל בשם “מגן אור”. בואו נחקור מהי מערכת זו, היעילות הפוטנציאלית שלה, והאתגרים העומדים בפניה בהשוואה למערכת ההגנה מפני טילים “כיפת ברזל” הידועה.

צפו במערכת בפעולה

מה זה “מגן אור” והיכולות שלו?

“מגן אור”, או “קרן ברזל” באנגלית (Iron Beam), היא מערכת יירוט לייזר שנועדה להשלים את מערכת “כיפת ברזל”. הוא מפותח על ידי רפאל, אלביט, לוקהיד מרטין ו-MPA. קרן לייזר חזקה זו, עם טווח של עד 10 ק”מ, ממוקדת במטרה (טיל או מזל”ט) ומחממת אותה במהירות עד שהיא מתפוצצת.

מיקוד לטילים ולמל”טים קצרי טווח

המטרה העיקרית של המערכת היא ליירט טילים קצרי טווח כמו פצצות מרגמה ורקטות. עם זאת, בשל החומרים הקלים יותר המשמשים ברחפנים, הוא עשוי להיות יעיל יותר נגדם. רקטות ופצצות מרגמה עם מעטפות קשות ועבות יותר דורשות מקרן הלייזר ליירט למשך מספר שניות.

מגבלות נגד טילים בליסטיים ארוכי טווח

מערכת קרן הלייזר אינה יעילה נגד טילים בליסטיים ארוכי טווח. לטילים אלו מעטפות הגנה תרמיות המאפשרות להם לחדור לאטמוספירה. טווח הירי המוגבל של קרן הלייזר של 10 ק”מ אומר שייקח מספר דקות לחדור לבידוד התרמי, דבר שאינו אפשרי.

יישומים משלימים

בעתיד, המערכת עשויה לשמש להגנה על ספינות, מטוסים וכלי רכב משוריינים מפני טילים נגד טנקים, פצצות מרגמה ופגזי ארטילריה. יישום רחב יותר זה מרחיב את השימושים הפוטנציאליים של המערכת מעבר ליירוט טילים.

שיקולי עלות

השימוש בקרן הלייזר ליירוט מוערך בזול משמעותית משימוש בטילי יירוט מסורתיים כמו אלה המשמשים ב”כיפת ברזל”. עם זאת, יש לקחת בחשבון את העלות הכוללת של המערכת, לרבות תותחי לייזר מרובים ודרישות אנרגיה. עלות-תועלת של המערכת בהשוואה ל”כיפת ברזל” עדיין בהערכה. “כיפת ברזל”. הוא מעריך את עלות של יירוט רקטה אחת באלף דולר, לעומת כ־50 אלף דולר עבור טיל “טמיר” המשוגר מ”כיפת ברזל”.

מגבלות מזג אוויר

מערכת קרן הלייזר אינה יכולה לפעול במזג אוויר מעונן, שכן עננים, אובך וערפל מעכבים את יכולתה לפגוע במטרות בצורה מדויקת ומהירה. תנאי מזג אוויר ברורים נחוצים לביצועים מיטביים.

פריסה פוטנציאלית

חיל הים נחשב לסביבה אידיאלית לבדיקה והטמעה של מערכות יירוט בלייזר בשל זמינות החשמל והמרחב הפיזי על כלי השיט הימיים. הצי האמריקני כבר צייד את ספינות הקרב שלו בתותחי לייזר ליכולות נגד מטוסים ונוגדי פצצות. בנוסף, ישנן תוכניות לשלב את מערכת הלייזר עם “כיפת ברזל” הימית להגנת החוף.

אתגרי פיתוח

פיתוח מערכת קרן לייזר בהספק של 100 קילוואט וסנכרון הפולסים של קרני לייזר מרובות הציבו אתגרים טכנולוגיים משמעותיים. חוסר יציבות פוליטית ומגבלות תקציב השפיעו גם על ציר הזמן של פיתוח המערכת. המערכת נמצאת כעת בשלב פיילוט, עם תוכניות לפריסה מבצעית בגבול עזה ב-2025 ובגבול לבנון ב-2027.

תגיות

אהבתם את הכתבה? שתפו

CBD עוזר לכלב שלך במגוון דרכים

כתבות אחרונות

בינה מלאכותית ו-AI

חדשות רכב

מודעה