לוגו מגזין הפיננסי
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הקרב מתחיל: המשפט הקנדי יוצא נגד ענקיות הטכנולוגיה בזמן שגוגל ומטא עומדות על שלהן

תגיות

קנדה נקטה בצעד נועז להחיות את שוק המדיה שלה על ידי העברת “חוק החדשות המקוונות”, המחייב ענקיות טכנולוגיה כמו גוגל ומטה (לשעבר פייסבוק) לשלם לבעלי אתרים מקומיים עבור התוכן שהם מפיצים בפלטפורמות שלהם. בתגובה, שתי החברות הודיעו על כוונתן לחסום קישורים לכתבות מכלי תקשורת קנדיים, מה שעורר ויכוח סוער ועורר ביקורת מצד ראש הממשלה ג’סטין טרודו. מאמר זה בוחן את ההשלכות של החוק החדש וההתנגדות של ענקיות הטכנולוגיה אל מול החוק הקנדי.

חוק החדשות המקוונות

הפרלמנט הקנדי אישר לאחרונה את “חוק החדשות המקוונות”, שאמור להיכנס לתוקף בעוד כחצי שנה. מטרת החקיקה היא להבטיח שענקיות הטכנולוגיה יתרמו לקיימות של ארגוני חדשות מקומיים על ידי דרישת הסכמי תשלום עבור התוכן שהם מייצרים ומפיצים. גוגל ומטה מחויבות ספציפית לנהל משא ומתן על הסכמי תשלום עם כלי תקשורת קנדיים. אם המשא ומתן ייכשל, רגולטור השידורים במדינה עשוי להתערב ולאכוף בוררות.

תגובת ענקי הטכנולוגיה

בצעד מפתיע, גם גוגל וגם מטה בחרו לחסום קישורי חדשות מארגוני מדיה קנדיים במקום לציית לחוק החדש. החלטה זו גררה ביקורת חריפה מצד ראש הממשלה טרודו, שהאשים את החברות בשימוש ב”טקטיקות בריונות” ומתעדפות את האינטרסים שלהן על פני גישה לחדשות מקומיות לקנדים.

ההתנגדות של מטא

מטה, במיוחד, הייתה קולנית בהתנגדותה לחוק. רייצ’ל קוראן, ראש תחום מדיניות ציבורית ב-Meta Canada, הגנה על עמדת החברה וטענה שאין לחייב את Meta לשלם עבור תוכן שאתרי חדשות מעלים מרצונם לפלטפורמה כדי למשוך תנועה. מחלוקת זו מתרכזת סביב הסעיף בחוק המחייב את מטה לנהל משא ומתן על פשרות, שהחברה רואה בהן נטל לא הוגן.

עמדת Google והסכמים קודמים

גוגל, בניגוד ל-Meta, נראתה בתחילה פתוחה למשא ומתן בנוגע להסכמי התשלום שנקבעו בחוק הקנדי החדש. ענקית הטכנולוגיה חתמה בעבר על הסכמים דומים עם ספקי חדשות באוסטרליה, מה שמעיד על נכונות להשתתף בדיונים. עם זאת, בשבוע שעבר הכריזה גוגל על ​​החוק החדש “בלתי ניתן לביצוע” והודיעה על כוונתה להסיר קישורים לחדשות קנדיות ממנועי החיפוש שלה ברגע שהחוק ייכנס לתוקף.

במקום לשלוח דובר לטפל בבעיה, גוגל הגיבה עם נתונים שתומכים בעמדתה. בפוסט רשמי בבלוג העוסק בחוק, החברה טענה שיש לה הסכמים קיימים עם למעלה מ-150 ארגוני חדשות קנדיים. היא הדגישה כי התעבורה המופקת ממנוע החיפוש שלה כבר תורמת משמעותית לרווחי הארגונים הללו, בהיקף של למעלה מ-250 מיליון דולר קנדי ​​בשנה (כ-189 מיליון דולר אמריקאי).

עמדתה של גוגל נעוצה בחששות לגבי הפרעה אפשרית לתפקוד האינטרנט ומנועי החיפוש. בעוד שהחברה מכירה בנכונותה לעשות יותר כדי לתמוך בארגוני חדשות קנדיים, היא טוענת שהיא לא יכולה לעשות זאת באופן שמתפשר על העקרונות הבסיסיים של אופן פעולת האינטרנט ומנועי החיפוש. גוגל מדגישה את הצורך בוודאות, הן מבחינת המוצר שהיא מספקת והן מבחינת היציבות הפיננסית שלו.

השלכות וביקורת

העימות בין ממשלת קנדה לענקיות הטכנולוגיה מעורר חששות לגבי עתיד החדשות המקומיות וההשפעה על הגישה של אזרחים קנדים למידע אמין. המבקרים טוענים שחסימת קישורי חדשות עשויה לתרום להפצת חדשות מזויפות ולהגביל את מגוון מקורות החדשות הזמינים לציבור. ההחלטה של ​​גוגל ומטה העצימה את הדיון סביב הכוח והאחריות של ענקיות הטכנולוגיה בעיצוב נוף המדיה.

לסיכום

יישום “חוק החדשות המקוונות” בקנדה מייצג מאמץ משמעותי לתמוך בארגוני חדשות מקומיים ולהבטיח פיצוי הוגן מענקיות הטכנולוגיה. עם זאת, ההחלטה של ​​גוגל ומטה לחסום קישורי חדשות בתגובה לחוק עוררה מחלוקת וגררה ביקורת מצד ראש הממשלה טרודו. לתוצאה של ההתנגשות הזו בין ממשלת קנדה לענקיות הטכנולוגיה יהיו השלכות מרחיקות לכת על עתיד הרגולציה התקשורתית והנגשת חדשות לאזרחים קנדיים.

תגיות

אהבתם את הכתבה? שתפו

CBD עוזר לכלב שלך במגוון דרכים

כתבות אחרונות

בינה מלאכותית ו-AI

חדשות רכב

מודעה