לוגו מגזין הפיננסי
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

האדם הכי עשיר בעולם, איך הפך אילון מאסק לאיש העשיר בעולם?

תגיות
אילון מאסק
Credit by: jurvetson is licensed under CC BY 2.0.

אם אתה רוצה להיות מיליארדר – ולא נולדת במקרה למשפחת המלוכה הסעודית – יש כמה דרכים לבצע את העבודה. אתה יכול להמציא רעיון טוב אחד, כמו מערכת הפעלה חדשה למחשב או רשת חברתית, ואז לבנות אותו לחברה ענקית. או שאתה יכול לקחת את המסלול של וורן באפט, לעשות סדרה של עשרות שנים של השקעות ממולחות בסיכון נמוך, ואז לראות את העושר זולג לאט פנימה. ואז יש את מה שאילון מאסק עשה.

מאסק עשה את כספו אחרת מרוב המיליארדרים המפורסמים של היום. במקום רעיון מדהים אחד, היו לו כמה רעיונות טובים. ובמקום חבורה של השקעות חכמות ובטוחות, הוא ביצע רק כמה השקעות מסוכנות להפליא. אבל הייתה שיטה לטירוף שלו, גם אם היא לא הייתה גלויה לרבים באותה תקופה. הסכום הכולל של ההימורים הללו הפך את מאסק לאזרח הפרטי העשיר ביותר על פני כדור הארץ השנה, וההשפעות המשנות שלהם בעולם – ממשימות חלל שהושקו באופן פרטי ועד לטיטאן רכב חשמלי שהשאיר את תעשיית הרכב נואשת להדביק את הפער – הפכו את מאסק לאדם העשיר בעולם.

האדם הכי עשיר בעולם, איך הכל התחיל?

משפחתו של מאסק הייתה אמידה. היה לו כישרון כבר בגיל מוקדם עם מחשבים, והוא תכנן משחק וידאו משלו בגיל 12. כשהיה בן 17, הוא עזב לקנדה כדי להימלט משירות צבאי במשטר האפרטהייד של דרום אפריקה, ולמד באוניברסיטת קווינס באונטריו. ב-1992 עבר לאוניברסיטת פנסילבניה, שם למד פיזיקה ועסקים. הקמפוס של פנסילבניה עטור העצים אולי גם נתן למאסק את הנסיון הראשון שלו במיזמים עסקיים מסוכנים – הוא וזוג חברים שכרו בית מחוץ לקמפוס והפכו אותו למועדון לילה.

אחר כך מאסק עבר לעמק הסיליקון ובקצרה – לבית הספר לתואר שני. מאסק נרשם לדוקטורט בפיזיקה. התוכנית בסטנפורד, ואז נשר לאחר יומיים. יזמים צעירים החלו להבין שהאינטרנט, רשת חדשה של קשרים בין מחשבים, עשוי להיות יותר ממגרש משחקים לחנונים, ומאסק רצה לנסות את מזלו. יחד עם אחיו קימבל, מאסק הקים חברה בשם Zip2 שהייתה חברה שסיפקה ורישוי תוכנה מקוונת למדריך ערים לעיתונים – רעיון נחמד באמצע שנות התשעים.

אילון וקימבל גייסו משקיעים והביאו עזרה מבחוץ לניהול החברה, שעשתה עסקאות עם מפרסמים כמו הניו יורק טיימס. ב-1999, הם מכרו את ה-Zip2 ל-Compaq, ענקית ייצור מחשבים שעמדה אז בדעיכה, תמורת 307 מיליון דולר. מאסק הרוויח 22 מיליון דולר ממכירת Zip2; הוא יצא מיד והוציא מיליון דולר על מכונית-על של מקלארן F1. “זה לא עולה בקנה אחד עם שאר ההתנהגות שלי”, הוא היה אומר ל-CNN, שצילם את מאסק בזמן שהמכונית נמסרה לביתו. שנה לאחר מכן, מאסק הרס את המכונית – הוא ניסה להראות את התאוצה שלה ובסופו של דבר שיגר אותה בטעות לאוויר כמו פריזבי. מכונית הספורט במיליון דולר לא הייתה מבוטחת.

אבל אז, מאסק כבר עבר למיזם הבא שלו. נהג איתו במקלארן ביום ההריסה פיטר ת’יל, מייסד שותף של סטארט-אפ תשלומים בשם Confinity. (ת’יאל ומאסק לא נפצעו בהתרסקות.) מאסק חרש את המיליונים שלו בהקמת סטארט-אפ בנקאי מקוון נוסף בשם X.com. שתי החברות יתמזגו במרץ 2000, ויצרו עסק שהפך בסופו של דבר ל-PayPal. מאסק מונה למנכ”ל, אך בספטמבר, בזמן שהיה בחופשה, פיטרה אותו הדירקטוריון, והחליפה אותו בת’יל, בין היתר בשל אי הסכמה לגבי החלפת שרתי החברה. “זה לא רעיון טוב לעזוב את המשרד כשיש הרבה דברים חשובים שגורמים לאנשים הרבה מאוד לחץ”, ישקף מאסק מאוחר יותר. עם זאת, למאסק עדיין היה נתח בחברה. כשאיביי רכשה את פייפאל ב-1.5 מיליארד דולר ב-2002, מאסק גרף מגה-הון של 180 מיליון דולר מהעסקה.

מאסק לא נרגע עם כל הדברים שהמיליונים החדשים שלו יכולים לקנות. בשנת 2002, הוא הקים את SpaceX עם המשימה הכמעט מגוחכת של יישוב מאדים. בשנה שלאחר מכן הוא הטביע השקעה ראשונית של יותר מ-6 מיליון דולר בטסלה, שהייתה אז לא הרבה יותר מצמד מייסדים וחזון של מכוניות ספורט חשמליות. החברה תכננה לנצל את סוללות הליתיום-יון החדשות, שהיו קלות וצפופות באנרגיה כאחד, כדי לחולל מהפכה בתחום הנאבק. באותה תקופה, תאי ליתיום-יון היו בשימוש רק במכשירים אלקטרוניים קטנים, ואחד החידושים המרכזיים של טסלה היה הגדלתם, מה שאפשר לה ליצור רכב חשמלי עם טווח גדול בהרבה ממה שהצליחו להשיג מכוניות חשמליות קודמות.

לשתי החברות הייתה התחלה קשה בשנים הראשונות – מאסק אומר שבסופו של דבר הוא דחף את כל ההכנסות שלו ממכירת PayPal למימון המיזמים. SpaceX סבלה מספר שיגורים כושלים, שכמעט הוציאו אותה מהעסק, בעוד טסלה נקלעה לצרות כשהמהנדסים שלה הבינו שחבילות האב-טיפוס שלה עלולות להתלקח. “זה היה תגלית שיכולה להרוס את החברה אם לא נוכל לתקן את זה”, אומר מנהל הטכני לשעבר של טסלה, J.B. Straubel. מאוחר יותר, טסלה כמעט פשטה רגל במהלך המיתון הגדול ב-2008.

בסופו של דבר, ההשקעות של מאסק החלו להשתלם. ב-2008, SpaceX השיגה עסקה של 1.6 מיליארד דולר עם נאס”א, בעוד טסלה ב-2012 החלה להקים את המכונית הראשונה שלה בשוק ההמוני, דגם S. כיום, טסלה היא ענקית, השולטת בכשני שלישים משוק הרכב החשמלי בארה”ב. SpaceX היא המובילה הבלתי מעורערת בחקר החלל הפרטי.

למרות שטסלה מייצרת פחות רכבים מיצרניות מכוניות ותיקות כמו פורד ו-GM, הערכת השווי שלה זינקה פי כמה מזו שלהן. ב-18 החודשים האחרונים, מחיר המניה של טסלה גדל יותר מפי שלושה, מה שדחק את שווי השוק שלה מעל טריליון דולר. מאסק שולט בחלק בריא של המניה הזו, גם לאחר שמכר מניות בשווי כמעט 12 מיליארד דולר בחודשיים האחרונים, אם כי מימוש האופציות הנוספות שלו עשוי להשאיר אותו עם נתח גדול יותר מאשר כשהחל. זה ניחוש של מישהו אם החברה תשמור על הערכת השווי המאסיבית שלה – אם מניית טסלה תיפול, כך גם הונו של מאסק. כיום הוא מחזיק בכ-17% ממניות טסלה, בשווי של 175 מיליארד דולר, המהווים את החלק הגדול ביותר מהשווי הנקי שלו. ועם השווי של SpaceX צף ליותר מ-100 מיליארד דולר, לפי סבב הגיוס שלה באוקטובר, אחזקתו של מאסק בשיעור של 48% ביצרנית הרקטות, בתוספת מזומנים ונכסים אחרים, מביאה את הונו הכולל לכ-266 מיליארד דולר.

מאסק השקיע את כספו גם בחברות חדשות. בשנת 2016, מאסק הקים את The Boring Company, שחופרת מנהרות, ואת סטארטאפ הנוירוטכנולוגיה Neuralink. שניהם שווים כעת מאות מיליוני דולרים. שני המיזמים האחרונים הללו הם דוגמאות להמחשה של הלך הרוח שיצר את הונו של מאסק. שניהם מאמצים ספקולטיביים ביותר – Neuralink מנסה לפתח ממשקים טלפתיים עם מכונות; החברה שואפת לחולל מהפכה בתשתיות. אין הרבה סיכוי שזה ישתלם בטווח הארוך, אומרים מומחים, אבל לקיחת סיכונים גדולה היא הלחם והחמאה של מאסק. אותה גישה, לזרוק מיליוני דולרים על פרויקטים קשים בצורה בלתי אפשרית, היא שהפכה את מאסק מילד בר מזל עם הון דוט.קום לאדם העשיר ביותר על פני כדור הארץ. או לפחות האזרח הפרטי העשיר ביותר. “אני חושב שהנשיא [של רוסיה] פוטין עשיר ממני באופן משמעותי”, אמר מאסק ל-TIME בתחילת דצמבר. “אני לא יכול לפלוש למדינות וכאלה.”

או, לפחות, עדיין לא.

בשנת 2023 איבד אילון מאסק את התואר האיש הכי עשיר בעולם לברנאר ארנו המחזיק באימפרייה הכוללת את המותגים דיור, לואי ויטון וטיפאני.

רוצים לדעת עוד על אילון מאסק? לחצו כאן

תגיות

אהבתם את הכתבה? שתפו

CBD עוזר לכלב שלך במגוון דרכים

כתבות אחרונות

בינה מלאכותית ו-AI

חדשות רכב

מודעה