לוגו מגזין הפיננסי
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

איך מחשבים תשואה, כיצד תחשבו תשואה על הנכס שלכם?

תגיות
איך מחשבים תשואה
rawpixel.com, Freepik@

מהי תשואה?

איך מחשבים תשואה – החזר על השקעה (Return on Investment) הוא מדד ביצועים המשמש להערכת היעילות או הרווחיות של השקעה או השוואת היעילות של מספר השקעות שונות. ,תשואה מנסה למדוד ישירות את כמות התשואה על השקעה מסוימת, ביחס לעלות ההשקעה.

כדי לחשב תשואה, התועלת (או התשואה) של השקעה מחולקת בעלות ההשקעה. התוצאה מבוטאת כאחוז או יחס.

  • החזר על השקעה הוא מדד רווחיות פופולרי המשמש להערכת ביצועי ההשקעה.
  • החזר תשואהמבוטא באחוזים ומחושב על ידי חלוקת הרווח הנקי (או ההפסד) של השקעה בעלות או הוצאה הראשונית שלה.
  • ניתן להשתמש ב-תשואה כדי לבצע השוואות בין תפוחים לתפוחים ולדרג השקעות בפרויקטים או נכסים שונים.
  • החזר ה-תשואה אינו לוקח בחשבון את תקופת ההחזקה או את חלוף הזמן, ולכן הוא יכול לפספס עלויות הזדמנות של השקעה במקומות אחרים.
  • יש להשוות בין אם משהו מספק החזר תשואה טוב או לא ביחס להזדמנויות זמינות אחרות.

איך מחשבים תשואה?

“שווי השקעה נוכחי” מתייחס לתמורה המתקבלת ממכירת ההשקעה בריבית. מכיוון שהתשואה נמדדת באחוזים, ניתן להשוות אותה בקלות עם תשואות מהשקעות אחרות, מה שמאפשר למדוד מגוון סוגי השקעות מול אחד את השני.

הבנת החזר תשואה

החזר תשואה הוא מדד פופולרי בגלל הרבגוניות והפשטות שלו. בעיקרו של דבר, החזר תשואה יכול לשמש כמדד בסיסי לרווחיות ההשקעה. זה יכול להיות ה-תשואה על השקעה במניות, ה-תשואה  שחברה מצפה בהרחבת מפעל, או התשואה שנוצרה בעסקת נדל”ן.

החישוב עצמו אינו מסובך מדי, וקל יחסית לפרש אותו עבור מגוון היישומים הרחב שלו. אם החזר התשואה של השקעה חיובי נטו, זה כנראה כדאי. אבל אם זמינות הזדמנויות אחרות עם החזר תשואה גבוה יותר, אותות אלה יכולים לעזור למשקיעים לחסל או לבחור את האפשרויות הטובות ביותר. כמו כן, על המשקיעים להימנע מהחזר תשואה שלילי, אשר מרמז על הפסד נקי.

לדוגמה, נניח שעמית השקיע 1,000 דולר ב-Slice Pizza Corp. ב-2017 ומכר את המניות בסכום כולל של 1,200 דולר שנה לאחר מכן. כדי לחשב את התשואה על השקעה זו, חלק את הרווח הנקי ($1,200 – $1,000 = $200) בעלות ההשקעה ($1,000), לקבלת החזר תשואה של $200/$1,000, או 20%.

עם המידע הזה, אפשר להשוות את ההשקעה ב-Slice Pizza עם כל פרויקט אחר. נניח שעמית השקיע גם 2,000 דולר ב-Big-Sale Stores Inc. ב-2014 ומכרה את המניות תמורת סך של 2,800 דולר ב-2017. החזר התשואה על אחזקותיו של עמית ב-Big-Sale יהיה 800$/2,000$, או 40%.

מגבלות החזר תשואה

דוגמאות כמו של עמית (לעיל) חושפות כמה מגבלות של השימוש בהחזרי תשואה, במיוחד כאשר משווים השקעות. בעוד שהתשואה של ההשקעה השנייה של עמית היה כפול מזה של ההשקעה הראשונה, הזמן בין הרכישה של Jo למכירה היה שנה אחת עבור ההשקעה הראשונה, אך שלוש שנים עבור השנייה.

עמית יכול להתאים את התשואה של ההשקעה הרב-שנתית בהתאם. מכיוון שההחזר הכולל על ההשקעה היה 40%, כדי להשיג את ההחזר השנתי הממוצע, עמית יכול לחלק 40% ב-3 כדי להניב 13.33% בחישוב שנתי. עם התאמה זו, נראה שלמרות שההשקעה השנייה של עמית הרוויחה יותר, ההשקעה הראשונה הייתה למעשה הבחירה היעילה יותר.

ניתן להשתמש בתשואה בשילוב עם שיעור התשואה (RoR), אשר לוקח בחשבון את מסגרת הזמן של הפרויקט. אפשר גם להשתמש בערך נוכחי נטו (NPV), המהווה את ההבדלים בערך הכסף לאורך זמן, עקב אינפלציה. היישום של NPV בעת חישוב ה-RoR נקרא לעתים קרובות שיעור התשואה הריאלי.

איך מחשבים תשואה – איך מחשבים החזר על ההשקעה ?

החזר על השקעה מחושב על ידי חלוקת הרווח שהושג על השקעה בעלות ההשקעה. לדוגמה, להשקעה עם רווח של $100 ועלות של $100 תהיה החזר תשואה של 1, או 100% כשהיא מבוטאת באחוזים. למרות שהחזר ה-תשואה הוא דרך מהירה וקלה להעריך את הצלחת ההשקעה, יש לה כמה מגבלות רציניות. לדוגמה, החזר התשואה אינו משקף את ערך הזמן של הכסף, ויכול להיות קשה להשוות באופן משמעותי את החזר התשואה כי להשקעות מסוימות ייקח יותר זמן לייצר רווח מאחרות. מסיבה זו, משקיעים מקצועיים נוטים להשתמש במדדים אחרים, כגון ערך נוכחי נטו (NPV) או שיעור התשואה הפנימי (IRR).

איך מחשבים תשואה – מהו החזר תשואה טוב?

מה שייחשב כהחזר תשואה “טוב” יהיה תלוי בגורמים כמו סובלנות הסיכון של המשקיע והזמן הנדרש להשקעה כדי לייצר תשואה. כל השאר שווים, סביר להניח שמשקיעים שונאי סיכונים יותר יקבלו החזר תשואה נמוך יותר בתמורה לקיחת סיכון פחות. כמו כן, השקעות שלוקח יותר זמן להחזירן ידרשו בדרך כלל החזר תשואה גבוה יותר על מנת להיות אטרקטיביות למשקיעים.

מהן המגבלות של החזר תשואה?

למרות שהמשקיעים משתמשים בתשואה חזוי כדי להעריך את שווי ההשקעה, נוסחת ההחזר על ההשקעה היא רק שיטה אחת להערכה פיננסית. אחת הבעיות העיקריות בשימוש בתשואה היא שהוא אינו מצייר תמונה מלאה של הנוף הכלכלי. להחזר על ההשקעה יש שני חסרונות עיקריים:

החזר תשואה אינו כולל חישוב של סיכון. זה אולי נראה פשוט לבחור את החברה שהתשואה שלה הוא הגבוה ביותר בעת השקעה, אך מכיוון שהסיכון אינו נחשב לגורם, התשואה אינו מציין כמה כסף עומד להפסיד משקיע. אחוז החזר תשואה גבוה יותר פירושו בדרך כלל יותר סיכון מעורב, וכי ההשקעה רגישה יותר לתנודות בשוק.

החזר תשואה אינו מביא בחשבון זמן. בעת קביעת הערך הפוטנציאלי של השקעה, חשוב לדעת כמה כסף היא תחזיר על פני תקופה מסוימת. עם זאת, נוסחת ההחזר על ההשקעה אינה מביאה בחשבון את משך הזמן הדרוש למימוש רווחי הון. לדוגמה, אם אתה מנסה לבחור בין שתי חברות להשקיע בהן, שבהן חברה א’ מציעה תשואה של 25 אחוז וחברה ב’ תשואה גבוהה יותר של 30 אחוז, ייתכן שאתה נוטה לבחור בחברה ב’ — אחרי הכל. , זה החזר תשואה טוב. עם זאת, אם חברה א’ תציע שיעור של 25 אחוזים שלה על פני תקופה של שנתיים, וחברה ב’ תציע את שיעור 30 אחוז במשך תקופה של חמש שנים, אז חברה א’ תהיה החלטה פיננסית חכמה יותר – שם נופלת נוסחת התשואה.

תגיות

אהבתם את הכתבה? שתפו

כתבות אחרונות

בינה מלאכותית ו-AI

חדשות רכב

מודעה