לוגו מגזין הפיננסי
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

איך קונים מניות בהנפקה

תגיות
גרף בורסה או מסחר במט"ח בקונספט גרפי
Credit by: @ nicedream30, Freepik

איך קונים מניות בהנפקה – כניסה להנפקה ראשונית – הנקראת יותר הנפקה – נראית כמו הכרטיס לעושר. קנה מניה חדשה וחמה ואז תמכור אותה ברווח עצום רק שעות או ימים לאחר מכן, נכון?

כמובן, למרות הפופולריות שלהם, אפילו הנפקות אינן דבר בטוח. על כל מניה מהאגדות שממריאה כמו טיל בעקבות הופעת הבכורה שלה, הרבה הנפקות, כמו אובר וליפט, מפרסמות תוצאות חסרות ברק ופשוט עומדות. חלקם – כמו שירות משלוחי ארוחות כחול סינר – אפילו מתרסקים ונשרפים.

לפני שממהרים להשקיע מלא כסף במזומן, חשוב לדעת איך לקנות הנפקה. במאמר זה נפרט כיצד ניתן להיכנס לפעולת ההנפקה.

יסודות ההנפקה: איך זה עובד?

איך קונים מניית הנפקה? ראשית, הבינו את התהליך: כאשר חברה יוצאת להנפקה ומנפיקה מניות, היא רוצה לגייס הון ולהעמיד מניות לרשות הציבור לרכישה. ההנפקה מבוצעת על ידי בנק השקעות, ברוקר-דילר או קבוצה של בנקי השקעות וברוקרים-דילרים. הם רוכשים את המניות מהחברה ואז מוכרים (ומפיצים) את המניות בהנפקה למשקיעים. עד שההנפקה תתרחש, החברה נשארת פרטית.

המטרה של הנפקה מלכתחילה היא לגייס כמות מסוימת של הון כדי שהחברה תנהל את עסקיה, ולכן מכירת מיליון מניות למשקיע מוסדי היא הרבה יותר יעילה מאשר למצוא 1,000 אנשים שירכשו את אותו הסכום.

אבל אפילו מוסדות גדולים לרוב לא מקבלים את הפעילות כפי שהם היו רוצים, מכיוון שההנפקה הראשונית מוכרת רק מספר מוגבל של מניות.

חשוב לזכור שמניות ההנפקה נוטות לתת ביצועים נמוכים יותר מהשוק במשך מספר שנים לאחר שהן פורסמו, שכן מספר המפסידים עולה על המנצחים הגדולים ביותר. לא כל הופעה בכורה הולכת להיות הפייסבוק הבא (NASDAQ:FB), טסלה (NASDAQ:TSLA), או זום (NASDAQ:ZM), או אפילו זוכה לטווח ארוך, אבל השקעה בהנפקה יכולה להיות משתלמת אם תבחר המניה הנכונה.

איך קונים מניות בהנפקה – מי יכול לקנות מניות הנפקה?

ברוקרים ממלאים תפקיד חשוב במתן גישה למשקיעים להשקעה בהנפקה. לבעלי חשבון תיווך באחד מהבנקים הגדולים יש סיכוי טוב יותר. מחוץ לבנקים הגדולים, ברוקרים בשירות מלא עם כמויות גדולות יותר של נכסים מנוהלים יכולים להציע יותר גישה להנפקה מאשר לברוקרים המקוונים החשופים, עשה זאת בעצמך.

בעוד שחלק מהברוקרים מציעים הנפקות, הם לא יכולים להבטיח למשקיעים מניות במחיר ההנפקה מכיוון שהם מקבלים רק חלק קטן יותר מהמניות ברגע שהחברה הופכת להנפקה. גם אז, למשקיעים יש סיכוי קלוש לרכוש את המניות הללו, במיוחד אם מדובר בהנפקה פופולרית.

כמה זמן עד שאוכל למכור מניית הנפקה?

אחת האטרקציות הגדולות ביותר של רכישת מניית הנפקה היא הפוטנציאל העצום לרווח – לעתים קרובות ביום הראשון. כאשר מניות לינקדאין הוצעו לראשונה לציבור, המחירים עלו ב-109% מ-45 דולר ל-94.25 דולר באותו יום.

באופן כללי, סביר להניח שמניית ההנפקה שלך מוחזקת עם חשבון תיווך וניתן למכור אותה כמעט בכל עת או באינטרנט או בשיחת טלפון. בדרך כלל אתה יכול גם לבצע הזמנת מגבלה ולהגדיר את המחיר ומספר המניות שברצונך למכור.

עם זאת, רווח ממניות המוחזקות פחות משנה ממועד הרכישה ממוסה כהכנסה רגילה, שלעיתים גבוה משיעור רווחי ההון לטווח ארוך. וכמובן, גם אם אתה מחזיק במניות זמן רב יותר, עדיין תהיה חייב במסים על כל רווח.

מתי כדאי למכור מניות בהנפקה?

קנייה ומכירה של מניה זמן קצר לאחר ההנפקה שלה עשויה להיות מסוכנת מאוד מכיוון שמחיר המניה ברגע שהיא הופכת להנפקה יכול להיות שונה מאוד ממחיר ההנפקה שלה. כמו כן, ייתכן שמניות ההנפקה לא יפעלו כצפוי בטווח הקצר. עם זאת, ייתכן שמשקיעים ירצו לקבל אסטרטגיות יציאה פוטנציאליות עבור מניות ההנפקה שלהם.

סוחרי מניות עשויים לנקוט בגישה טקטית יותר למסחר במניות הנפקה, בעלי נקודות כניסה ויציאה ולהסתכל על תנועות השוק היומיות. עבור משקיעים לטווח ארוך, תנועות שוק לטווח קצר עשויות לא להוות דאגה רצינית, והם עשויים להיות מעוניינים להבין אם מניית הנפקה היא השקעה של קנייה והחזקה.

נניח שאתה שכיר שמחזיק באופציות למניות, והחברה עומדת לצאת להנפקה. בדרך כלל יש תקופת נעילה שבה אינך יכול למכור את המניה לפרק זמן מסוים. אבל ברגע שתקופת הנעילה הזו מסתיימת, איך אתה יכול לעשות את השיפוט הנכון אם אתה רוצה לשמור אותה לטווח ארוך?

אם אתה מרוכז בעמדה ולא בטוח כיצד המניה תתבצע, שקול לסגור כמה מניות ולראות כיצד שאר האחזקות שלך מתפתחות לאורך זמן, אומרת אליסון אוסטרנדר, מנהלת סובלנות סיכונים ב- Simpler Trading.

“אין שום דבר רע בלקיחת רווחים ולתת לעצמך כר יפה בחשבונות החיסכון שלך”, היא אומרת. “אבל כל עוד יש לך יותר מ-100 מניות של החברה, אתה תמיד יכול לחפש שיחות מכוסות… וליצור לעצמך הכנסה תוך כדי משחק של המניות לטווח הארוך כלפי מעלה”.

אם אינך בטוח אם הגיע הזמן למכור מניית הנפקה, מומחים אומרים להתמקד ביסודות.

“אתה צריך למכור מניית הנפקה רק כאשר החברה מחמיצה רווחים ומפחיתה את ציפיות הצמיחה במהלך הקבוצות הראשונות של דוחות הרווחים”, אומר שוסטר.

זה עשוי לקחת מספר שנים להתממש, כך שלמשקיעים לטווח ארוך, אולי כדאי לחכות ולראות כיצד החברה מתפקדת לאורך זמן.

מוצאים הנפקה, ונכנסים

ברגע שהמניה נסחרת בבורסה, למשקיעים קטנים ולאנשי מקצוע גדולים יש הרבה הזדמנויות לקנות מניות. למעשה, המתנה לבכורה בפועל של מניה יכולה להיות האסטרטגיה הטובה ביותר של משקיע קטן יותר בכל הנוגע לחברות ציבוריות חדשות.

ברגע שהבנק קובע את המחיר והוא מתחיל להיסחר בבורסה, אנשים יכולים להתחיל לקנות מניית הנפקה.

במידה והם רוצים להיכנס לפעולה, למשקיעים שעתידים להיות בהנפקה יש לפחות שלוש חלופות אחרות מבלי שהם יצטרכו להיות מחוברים היטב:

השקיעו בקרן נאמנות – שקול להשקיע באחת מקרנות הנאמנות שמשקיעות בהנפקות.

חפש ברוקרים המציעים גישה להנפקה – בהתחשב עד כמה ההנפקות הן חמות, חברות השקעות רבות מחפשות להשיג למשקיעים גישה אליהן.

פתח חשבון בבנק יד שניה – חלופה שלישית היא פתיחת חשבון פיקדון בבנק יד שנייה בבעלות הדדית ולהמתין שהבנק יבצע את ההנפקה שלו. המפקידים בבנקים הקטנים הללו יכולים לקבל גישה להנפקה, ורבים מהם נהנים מפופ מוצק ביום המסחר הראשון שלהם. החיסרון הוא שהחסכון עשוי להמתין שנים לפני שהיא תבצע הנפקה, ואין לה שום חובה לעשות זאת.

סיכונים בקניית הנפקה

משקיעים קטנים יותר עדיין צריכים לשקול את היתרונות והחסרונות לפני רכישת הנפקה. כפי שאומרת הפתגם הוותיק, הקונה היזהר. רכישות בהנפקה אינן ללא סיכון, מה שיכול להיות משמעותי לפעמים.

להלן הסיכונים הגדולים ביותר בהנפקה:

לאחר היום הראשון, המניה עשויה לרדת. בעוד שההפצות ביום הראשון של הנפקות רבות הן אגדיות, זה לא אומר שהעתיד יסתדר כמו שצריך. קחו בחשבון שכמה מההנפקות הגבוהות ביותר בתקופה האחרונה איבדו את זוהרן אצל המשקיעים בוול סטריט לאחר ירח דבש ראשוני.

אפילו ההנפקות הלוהטות יכולות ליפול – אין ערבויות. טוויטר, Spotify, Uber, Lyft ואפילו Meta Platforms (שנודעו בעבר כפייסבוק) נפלו כולן באופן משמעותי לאחר שהמניות שלהן עלו לראשונה, ומקבוצה זו, רק Meta ו-Spotify הצליחו לעלות על מחיר ההנפקה שלהן באופן עקבי.

ההנחה המוצעת בהנפקה הראשונית עשויה להיות לא כל כך גדולה. לפי שלטון סמית’, מחיר ההנפקה צריך להיות, בממוצע, הנחה של 13-15 אחוז ממה שעשוי להיות מחיר המסחר הרגיל ברגע שהמניה תהיה ציבורית. עם זאת, כמה הנפקות חמות באמת חוזרות הרבה יותר טוב מזה.

הנפקות דורשות מחקר וניתוח. אם אתה שוקל לקנות הנפקה, תצטרך לחקור ולהעריך את המודל העסקי של החברה. תצטרך להעריך את התוכניות העתידיות שלה ולראות אם החברה רווחית באופן עקבי או לפחות יש לה דרך לרווחיות עקבית.
אל תניח שהנפקה רווחית – או תהיה אי פעם. למרבה הפלא, חברות רבות יוצאות לשוק ללא תוכנית ברורה לייצר רווחים מתמשכים.

היסטוריית פעילות מוגבלת עלולה לגרום לקושי בהערכת החברה. להנפקות חדשות יש לרוב היסטוריה מוגבלת ולכן זה יכול להיות קשה להעריך ולהעריך אותן. זה נכון במיוחד כאשר חברה נמצאת בתעשייה בהתהוות, כפי שהיו חברות דוטקום בשנות ה-90, וחברות בינה מלאכותית, שיתוף נסיעות וכלי רכב חשמליים הן כיום.

כדי לקבל קצת תובנה לגבי אופן הפעולה של החברה וכיצד מעריכים את המניה, משקיעים יכולים להסתכל על מסמך הרישום המאסיבי הנדרש על ידי רשות ניירות ערך עבור כל ניירות הערך החדשים.

המכונה טופס S-1, או הצהרת הרישום לפי חוק בורסת ניירות ערך משנת 1933, מסמך ההנפקה חייב להכיל מידע ספציפי למשקיעים, כולל מידע פיננסי, המודל העסקי, גורמי סיכון ומידע על הענף. ניתן למצוא את המסמך הזה באתר האינטרנט של ה-SEC, ובדרך כלל הוא עמוס בהאזהרות ובסייגים.

אם משקיעים יכולים לדשדש במסמך, הם יכולים לאסוף מספיק מידע על החברה החדשה כדי להתקשר לגבי הערכת השווי – האם כדאי לקנות במחיר שאנשים מוכרים?

איך קונים מניות בהנפקה -שלבים לקניית מניית הנפקה

קבלת גישה להנפקה לפני שהיא מתחילה לסחור אינה קלה. הנה מה שתצטרך לעשות במידה ואתה מקווה שתהיה לך הזדמנות.

השג חשבון מקוון עם מתווך המציע גישה להנפקה. ברוקרים כמו Robinhood ו-TD Ameritrade מציעים מסחר בהנפקה, כך שתצטרך חשבון אצלם או ברוקר אחר שמציע גישה דומה.

עמידה בדרישות הזכאות – רק להחזיק חשבון זה לא מספיק. תצטרך לעמוד בדרישות זכאות מסוימות שיכולות להשתנות ממתווך למתווך. ייתכן שיהיה עליך להחזיק בסכום מסוים בנכסים אצל הברוקר או להיחשב כסוחר פעיל.

בקש מניות – לאחר שתעמוד בדרישות הזכאות, תצטרך לבקש מניות מהברוקר. אבל זה רחוק מלהיות מובטח שתקבל רק בגלל שאתה מבקש אותם. לברוקרים יש מספר מוגדר של מניות זמינות וייתכן שלא תוכל להשיג אף אחת מהן.

הזמנה – הוראת המסחר ידועה כהצעה מותנית לקנייה, אשר לא תהפוך לפעילה עד שההנפקה תתומחר. תהיה לך הזדמנות לאשר או לשנות את ההזמנה שלך לאחר הגדרת התמחור ולפני סגירת החלון. לא תוכל לקנות יותר מניות ממה שביקשת ולא תשלם מחיר גבוה ממה שציינת בהזמנתך.

איך קונים מניות בהנפקה – האם ניתן בכלל לקנות מניות לפני ההנפקה?

בעוד שמקומות מסוימים מציעים מסחר במניות של חברות פרטיות, זה בדרך כלל לא משהו שמומלץ למשקיעים בודדים. לפני הנפקות של חברה, היא נחשבת פרטית והמשקיעים היחידים שלה הם בדרך כלל מוסדות כמו הון סיכון וחברות הון פרטיות, או עובדי החברה.

חלק מהפלטפורמות אכן מציעות מניות של חברות פרטיות על ידי רכישת מניות מעובדי החברה. אבל הנזילות במניות הללו פחותה משמעותית מזו של חברות ציבוריות וגם המידע הזמין למשקיעים מופחת באופן משמעותי.

עד כאן על איך קונים מניות בהנפקה

רוצים לדעת עוד על שוק ההון ומניות? לחצו כאן

תגיות

אהבתם את הכתבה? שתפו

כתבות אחרונות

בינה מלאכותית ו-AI

חדשות רכב

מודעה