לוגו מגזין הפיננסי
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ההייטק הישראלי מתמודד עם משבר עם ירידה בהשקעות על רקע חוסר יציבות משפטית

תגיות
ההייטק הישראלי מתמודד עם משבר עם ירידה בהשקעות על רקע חוסר יציבות משפטית
ההייטק הישראלי מתמודד עם משבר עם ירידה בהשקעות על רקע חוסר יציבות משפטית

תעשיית ההייטק הישראלית, הידועה בחדשנות ובצמיחה המהירה שלה, עומדת כיום בפני משבר משמעותי. למרות ההתאוששות הכלכלית העולמית, ההשקעות בהייטק הישראלי יורדות זה הרבעון השישי ברציפות. מגמת ירידה זו מחמירה על ידי חוסר יציבות משפטית, מושכת את התעשייה מטה בזמן ששאר העולם מתאושש.

השקעות דוחות וחקיקה משפטית

סקירה עדכנית של SNPI (מרכז המחקר הישראלי להייטק והון סיכון) על כל המחצית הראשונה של 2023 חושפת תמונה מטרידה עבור מגזר ההיי-טק הישראלי. חוסר היציבות שנגרם על ידי החקיקה המשפטית היה גורם תורם מרכזי לירידה בהשקעות. בעוד שאר העולם חווה התאוששות, ההייטק הישראלי נאבק להחזיר את המומנטום שלו.

נתוני ההשקעה הנמוכים ביותר מאז 2018

הדו”ח מדגיש כי ההשקעות ברבעון האחרון הסתכמו ב-1.7 מיליארד דולר בלבד, המהווה את הנתון הנמוך ביותר מאז 2018. ירידה חדה זו מעוררת חששות לגבי יכולתה של התעשייה למשוך מימון ולשמור על מעמדה כמובילה עולמית בטכנולוגיה וחדשנות. עוד מזהיר הדו”ח כי חידוש החקיקה האחרון בשבועות האחרונים ככל הנראה ינציח את המגמה השלילית ועלול להחמיר את המשבר.

לירידה בהשקעות יש השפעה ישירה על תעשיית ההייטק הישראלית. סטארטאפים וחברות מבוססות כאחד מתמודדות עם אתגרים בגיוס הון לפרויקטים שלהם. חוסר המימון הזה פוגע ביכולתם לחדש, להתרחב ולהוציא מוצרים ושירותים חדשים לשוק. בנוסף, חוסר היציבות המשפטית מרתיעה עוד יותר משקיעים מקומיים ובינלאומיים מהשקעה במיזמי היי-טק ישראלים, מה שמחריף את המשבר.

מקור: SNPI
השקעות הון-סיכון לפי חציונים, החל משנת 2020 (קרדיט: SNPI)
סך ההשקעות ברבעון השני של 2023 – הנמוך מאז 2018 (קרדיט: SNPI)

עליות שכר ההיי-טק בחסות האינפלציה

למרות העלייה המדווחת בשכר הנומינלי לעובדי ההייטק, המציאות של השכר הריאלי מציירת תמונה אחרת. כשמתחשבים באינפלציה, כוח הקנייה בפועל של משכורות אלו נותר על כנו. הדו”ח האחרון חושף כי בעוד שהשכר הממוצע עלה ב- 5.8% לשנה ממרץ 2022 עד מרץ 2023, השפעת האינפלציה שחיקה את הצמיחה הזו. הדבר מצביע על כך שעובדי היי-טק אינם חווים שיפורים משמעותיים בהכנסה הריאלית שלהם, מה שמדגיש את הצורך בבדיקה נוספת ובצעדים פוטנציאליים לטיפול בבעיה זו.

מגמות השקעות מנוגדות: אירופה וארה”ב מתאוששות, ישראל לא

העולם מתאושש מהמיתון, הירידה בישראל נמשכת (קרדיט: SNPI)

בניגוד למצב בישראל, ארה”ב ואירופה חוו ירידה חדה בהשקעות לאורך שנת 2022. עם זאת, חל שינוי בולט ברבעון השני של 2023, כאשר שני האזורים החלו להראות סימני התאוששות והיו עדים לעליות השקעות. אירופה, במיוחד, ראתה עלייה משמעותית עם עלייה של 34% בהשקעות במהלך הרבעון השני של השנה. באופן דומה, ארצות הברית חוותה עלייה של 15% בהשקעות במהלך אותה תקופה. יש לציין כי ערים כמו לונדון ועמק הסיליקון דיווחו על עליות ניכרות בהשקעות, מה שמצביע על מגמה חיובית במרכזי הטכנולוגיה הללו.

ההבדלים בין האזורים ניכרים גם בבורסות. וול סטריט סגרה את המחצית הראשונה של 2023 בעליות יוצאות דופן, כאשר נאסד”ק רשמה את המחצית הראשונה הטובה ביותר שלה מאז 1983, ומתהדרת בעלייה של למעלה מ-30%. לעומת זאת, הבורסה לניירות ערך בתל אביב התמודדה עם ירידות באותה תקופה, כאשר מדדי ת”א 25 ות”א 125 ירדו במחצית הראשונה של השנה בכ-2.5%. מגמות שונות אלו מדגישות עוד יותר את האתגרים העומדים בפני תעשיית ההיי-טק הישראלית ואת הצורך בצעדים אסטרטגיים כדי להפוך את מגמת הירידה בהשקעות ולעורר צמיחה.

טיפול במשבר והסתכלות קדימה

מתוך הכרה בחומרת המצב, מנהיגי התעשייה וקובעי המדיניות נוקטים בצעדים לטפל במשבר ולהחזיר את היציבות למגזר ההייטק הישראלי. נעשים מאמצים ליצור סביבה עסקית נוחה ולמשוך השקעות נוספות. הממשלה פועלת גם על חידוש החקיקה באופן המקדם צמיחה וחדשנות, במטרה להפוך את המגמה השלילית.

תגיות

אהבתם את הכתבה? שתפו

CBD עוזר לכלב שלך במגוון דרכים

כתבות אחרונות

בינה מלאכותית ו-AI

חדשות רכב

מודעה