לוגו מגזין הפיננסי
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מה זה פינטק, וכיצד הוא משפיע עלינו?

תגיות
מה זה פינטק
rawpixel.com@ , Freepik

טכנולוגיה פיננסית (מוכרת יותר בשם Fintech) משמשת לתיאור טכנולוגיה חדשה המבקשת לשפר ולהפוך את האספקה ​​והשימוש בשירותים פיננסיים לאוטומטיים. בליבתו, הפינטק משמש כדי לעזור לחברות, לבעלי עסקים ולצרכנים לנהל טוב יותר את הפעולות הפיננסיות, התהליכים והחיים שלהם על ידי שימוש בתוכנות מיוחדות ואלגוריתמים המשמשים במחשבים, ויותר ויותר סמארטפונים. פינטק, המילה, היא שילוב של “טכנולוגיה פיננסית”.

פינטק מתייחס ליישום של תוכנה וחומרה לשירותים ותהליכים פיננסיים, מה שהופך אותם למהירים יותר, קלים יותר לשימוש ומאובטחים יותר. תעשיית הפינטק כוללת הכל מפתרונות עיבוד תשלומים ועד אפליקציות בנקאות סלולריות.

כיום, תעשיית הפינטק היא ענקית. ואם השקעות הון סיכון האחרונות בסטארטאפים פינטק – שהגיעו לשיא של כל הזמנים בשנת 2021 – יכולות להיחשב כהצבעת אמון, התעשייה תמשיך להתרחב בשנים הבאות.

כאשר הפינטק הופיע במאה ה-21, המונח יושם בתחילה על הטכנולוגיה המופעלת במערכות האחוריות של מוסדות פיננסיים מבוססים. אולם מאז, חל מעבר לשירותים מוכווני צרכן יותר ולכן הגדרה מכוונת יותר לצרכן. פינטק כולל כעת מגזרים ותעשיות שונות כמו חינוך, בנקאות קמעונאית, גיוס כספים ועמותות, וניהול השקעות, אם להזכיר כמה.

פינטק כולל גם פיתוח ושימוש במטבעות קריפטוגרפיים, כמו ביטקוין. למרות שהפלח הזה של הפינטק עשוי לראות הכי הרבה כותרות, הכסף הגדול עדיין נמצא בתעשיית הבנקאות הגלובלית המסורתית ובשווי השוק שלה בשווי טריליוני דולרים.

  • פינטק מתייחס לשילוב של טכנולוגיה בהצעות של חברות שירותים פיננסיים על מנת לשפר את השימוש והמשלוח שלהן לצרכנים.
  • היא פועלת בעיקר על ידי פירוק הצעות של חברות כאלה ויצירת שווקים חדשים עבורן.
  • סטארט-אפים משבשים בעלי תפקידים בתעשיית הפיננסים על ידי הרחבת ההכללה הפיננסית ושימוש בטכנולוגיה לצמצום עלויות התפעול.
  • מימון הפינטק נמצא במגמת עלייה אך קיימות בעיות רגולטוריות.
  • דוגמאות ליישומי פינטק כוללות roboadvisors, אפליקציות תשלומים, אפליקציות הלוואות עמית לעמית (P2P), אפליקציות השקעה ואפליקציות קריפטו, בין היתר.

הבנת פינטק

בגדול, המונח “טכנולוגיה פיננסית” יכול לחול על כל חידוש באופן שבו אנשים מבצעים עסקאות, מהמצאת כסף דיגיטלי ועד הנהלת חשבונות כפולה. לעומת זאת, מאז מהפכת האינטרנט ומהפכת האינטרנט/סמארטפון הסלולרי, הטכנולוגיה הפיננסית גדלה בצורה נפיצה. פינטק, שהתייחסה במקור לשימוש בטכנולוגיית מחשוב המיושמת במשרד האחורי של בנקים או חברות מסחר, מתארת ​​כיום מגוון רחב של התערבויות טכנולוגיות במימון אישי ומסחרי.

פינטק מתארת ​​כעת מגוון פעילויות פיננסיות, כגון העברות כספים, הפקדת צ’ק בסמארטפון, עקיפת סניף בנק לצורך הגשת אשראי, גיוס כסף להקמת עסק או ניהול ההשקעות שלך, בדרך כלל ללא סיוע של אדם. על פי מדד האימוץ של פינטק לשנת 2017 של EY, שליש מהצרכנים משתמשים לפחות בשני שירותי פינטק או יותר וצרכנים אלה גם מודעים יותר ויותר לפינטק כחלק מחיי היומיום שלהם.

איך עובד פינטק?

התפקוד הפנימי של מוצרים ושירותים טכנולוגיים פיננסיים משתנים. חלק מההתקדמות החדשות ביותר משתמשות באלגוריתמים של למידת מכונה, בלוקצ’יין ומדעי נתונים כדי לעשות הכל, החל מסיכוני אשראי תהליכים ועד להפעיל קרנות גידור. יש אפילו תת-קבוצה שלמה של טכנולוגיה רגולטורית המכונה regtech, שנועדה לנווט בעולם המורכב של בעיות ציות ורגולציה של תעשיות כמו – ניחשתם נכון – פינטק.

ככל שהפינטק גדל, כך גם החששות לגבי אבטחת סייבר בתעשיית הפינטק. הצמיחה המסיבית של חברות פינטק ומקומות שוק בקנה מידה עולמי הובילה לחשיפה מוגברת של נקודות תורפה בתשתית פינטק תוך הפיכתה למטרה להתקפות פושעי סייבר. למרבה המזל, הטכנולוגיה ממשיכה להתפתח כדי למזער את סיכוני ההונאה הקיימים ולהפחית איומים שממשיכים להופיע.

התפתחות הפינטק

רק בגלל שפינטק שוקקת לא אומר שהוא חדש לגמרי. למרות שמריאם-וובסטר רק הוסיפה את הביטוי למילון שלה ב-2018, הרעיון מתחיל עשרות שנים אחורה. כספומטים, למשל, היו פעם בחוד החנית של חדשנות בפינטק, וכך גם טכנולוגיות לאימות חתימות ששימשו לראשונה בנקים בשנות ה-60.

בשנים האחרונות הפינטק הפך משייך לסטארט-אפים מטופשים לפן משמעותי של מוסדות פיננסיים מבוססים ומדור קודם. בנקים גדולים רבים שותפים כעת לחברות פינטק או משיקים יוזמות פינטק משלהם. גולדמן זאקס, למשל, השתמש בפינטק כדי להשיק בנק מקוון בשם מרקוס ב-2016, וג’יי.פי מורגן צ’ייס השקיע 25 מיליון דולר בסטארט-אפים פינטק ב-2019.

פינטק הוכיחה את ערכה לנוכח מגיפת נגיף הקורונה Covid-19, אפילו כשחלק מהחזרות שלה סובלות. למרות שבתי הקפה Capital One נסגרו זמנית במהלך סגירות, בנקים ואיגודי אשראי ברחבי ארה”ב הצליחו לבצע עסקאות – ולהציע תמיכה ושירותים של Covid-19 – דיגיטלית.

איך הפינטק משפיע עלינו?

מגזר השירותים הפיננסיים אינו שם נרדף לזריזות. אבל כיום, הסתגלות ואיטרציה מהירה (שלא לדבר על סיפוק מיידי) הם בדיוק מה שצרכנים ובעלי עסקים מצפים – ויותר ויותר צריכים.

פינטק עוזר לזרז תהליכים שפעם ארכו ימים, שבועות או אפילו חודשים. בפינטק יש גם פוטנציאל לשפר את ההכללה הפיננסית: בחלקים מסוימים של העולם, שבהם חסרה תמיכה ממשלתית או מוסדית, הפינטק ממלא את הצרכים של אנשים ללא בנק.

חלק מהסיבה שפינטק יכול לייעל תהליכים מסורבלים באופן מסורתי היא משום שהוא מבוסס על אחדות ואפסים ולא על כישורים ודעות אנושיים. בעוד שפלטפורמות פינטק רבות כוללות אלמנטים של ברוקרים/יועצים מסורתיים וגם של אלגוריתמים, אחרות עוזרות למשתמשים לנווט במשימות מורכבות מבחינה פיננסית מבלי ליצור אינטראקציה עם אדם כלל.

הצרכנים של היום יכולים לעקוף את סניפי הבנקים המסורתיים לדברים כמו הגשת בקשה להלוואה (LendingClub) או אפילו משכנתא (Better). משקיעים מזדמנים כבר לא צריכים להיפגש פנים אל פנים עם מומחים פיננסיים כדי לעבור בקפידה על נבכי התיקים שלהם – הם יכולים לעיין באפשרויות שלהם באינטרנט או אפילו להיעזר בצ’אטבוטים כדי לקבל החלטות.

כדי להמחיש עד כמה הפינטק הביא את עולם השירותים הפיננסיים למציאות בסגנון Jetsons, אל תחפש רחוק יותר מאשר יועצי רובו. פלטפורמות דיגיטליות אלו מספקות הצעות השקעה אוטומטיות, מבוססות אלגוריתמים וייעוץ לתכנון פיננסי עם מעט פיקוח אנושי. פלטפורמה אחת כזו בזירה הזו שיצרה את פורבס פינטק 50 לשנת 2020 היא Betterment, חברת ייעוץ המכריזה על עצמה “מנהלת הכסף החכם”.

בסופו של דבר, התשובה לשאלה כיצד הפינטק משפיע על חייך היא עניין של כל מקרה לגופו. מחוץ למשימות כמו ניטור חשבונות מקוון, שהשתרשו בבנקאות היומיומית, השפעת הפינטק על חייך היא סוגיה אישית המוכתבת על ידי מספר השירותים שאתה בוחר ליצור איתם אינטראקציה. אתה יכול ללכת עמוק ככל שתרצה או פשוט להישאר בגובה פני השטח.

האם פינטק בטוח?

התקשרות עם פינטק – שרבים מהם נותרים ברובם בלתי מוסדרים, במיוחד בתחום המערב הפרוע של מטבעות קריפטוגרפיים וטכנולוגיות בלוקצ’יין – עלול להוביל לחשיפה לא רצויה או בלתי צפויה לאיומים.

הרעיון לפיו פינטק שומר על סטנדרט מוסרי גבוה יותר מהבנקים הגדולים מתגלה ברובו כאשליה. כפי שמציין מומחה הפינטק רון שבלין, בנקים ולקוחות העוסקים ב”פטישיזם פינטק” – אופטימיות מופרזת הקשורה לאיטרציות המוקדמות שלו – עומדים כעת בפני בדיקת מציאות קשה שכן סטארט-אפים מבטיחים רבים מתמודדים עם מכשולים הן עקב הקורונה והן ללא תלות בה. מגפה.

זה נבון לגשת לפיינטק נוצץ, אך לא מוכח, ולהבטחותיהם הגבוהות עם מנה בריאה של ספקנות. ככל שהנתונים הדיגיטליים הופכים בסדרי גודל נרחבים יותר ואינטגרליים מחיי היום-יום, כך גם השפעות אבטחה בקנה מידה גדול. פריצות אחרונות, כולל שוד ביטקוין בפרופיל גבוה, הביאו את הסיכונים הללו לתודעת הציבור.

נכון להיום, אין קונצנזוס לגבי מידת הבטיחות של פתרונות פינטק בכל הלוח. סביר להניח שיהיה קשה להשיג הבטחות כאלה, בהתחשב בהיקף ובהיקף של הפצת הפינטק. אבל צרכנים חכמים להיזהר: בסקר E&Y, 71% ממאמצי הפינטק הסכימו עם ההצהרה, “אני דואג לאבטחת הנתונים האישיים שלי כשאני מתמודד עם חברות מקוונות”.

משתמשים

ישנן ארבע קטגוריות רחבות של משתמשים בפינטק: 1) B2B לבנקים ו-2) הלקוחות העסקיים שלהם, וכן 3) B2C לעסקים קטנים, ו-4) צרכנים. מגמות לכיוון בנקאות ניידת, הגדלת מידע, נתונים, ניתוח מדויק יותר וביזור גישה ייצרו הזדמנויות עבור כל ארבע הקבוצות לקיים אינטראקציה בדרכים חסרות תקדים עד כה.

באשר לצרכנים, כמו ברוב הטכנולוגיה, ככל שאתה צעיר יותר כך גדל הסיכוי שאתה מודע ויכול לתאר במדויק מהו פינטק. העובדה היא שפינטק מונחה צרכנים ממוקדת בעיקר לבני דור המילניום בהתחשב בגודל העצום ופוטנציאל ההשתכרות (והתורשה) העולה של אותו פלח המדובר הרבה. כמה צופים בפינטק מאמינים שההתמקדות הזו בבני דור המילניום קשורה יותר לגודלו של השוק הזה מאשר ליכולת והעניין של דור ה-Xers והבייבי בום בשימוש בפינטק. במקום זאת, פינטק נוטה להציע מעט לצרכנים מבוגרים מכיוון שהיא לא מצליחה לטפל בבעיות שלהם.

כשזה מגיע לעסקים, לפני הופעתו ואימוץ הפינטק, בעל עסק או סטארטאפ היו הולכים לבנק כדי להבטיח מימון או הון התחלתי. אם הם מתכוונים לקבל תשלומים בכרטיס אשראי הם יצטרכו ליצור קשר עם ספק אשראי ואפילו להתקין תשתית, כמו קורא כרטיסים מחובר קווי. כעת, עם טכנולוגיה ניידת, המכשולים הללו הם נחלת העבר.

פינטק וניו טק

מבין כל הטכנולוגיות שהשפיעו על השירותים הפיננסיים, טכנולוגיית הספרים המבוזרים שעומדת בבסיס הבלוקצ’יין ומאפשרת מטבעות קריפטוגרפיים היא ללא ספק המשמעותית ביותר. אבל טכנולוגיות מתפתחות בפרופיל נמוך יותר עשויות להיות השפעות גדולות עוד יותר בהמשך הדרך. כמה מהמסקרנים ביותר כוללים:

  • האינטרנט של הדברים. כספומטים שיכולים לזהות כמה לקוחות עומדים בתור הם דוגמה טובה לכך, וכך גם חיישנים המאפשרים עסקאות ללא מגע.
  • מציאות רבודה ומציאות מדומה. מסחר וירטואלי במניות הוא אחד השימושים הפוטנציאליים לטכנולוגיות שעדיין מתפתחות אלה.
  • חוזים חכמים. חוזים שיכולים לבצע באופן אוטומטי כאשר תנאים מסוימים מתקיימים יכולים לשפר את האבטחה, להגביר את היעילות ולהוזיל את עלות העסקאות.
  • בוטים. ידועות גם בשם אוטומציה רובוטית של תהליכים, תוכניות אלה לאוטומציה של משימות חוזרות יכולות לשחרר בני אדם מעבודה שגרתית, ולאפשר להם להתמקד בפעילויות יקרות יותר.
  • תשלומים באמצעות קול. סמארטפונים עם תוכנת זיהוי קולי מאפשרים לאנשים לבדוק יתרות, להעביר כסף ולהשלים רכישות פשוט על ידי דיבור.

תקנות

אף גוף רגולטורי לא מפקח על פינטק. חלק מהפינטקים, למעשה, קיימים ברובם מחוץ או בשולי הפיקוח הרגולטורי הנוכחי. לגבי השאר, הרגולציה והרישוי מפוקחים על ידי שילוב של רגולטורים מקומיים, מדינתיים ופדרליים.

מדינות בדרך כלל מפקחות על מערכות ההלוואות, הביטוח והתשלומים. לדוגמה, PayPal חייבת להיות בעלת רישיון בכל מדינה ולפעול לפי תקנות העברת התשלומים המקומיות. עם זאת, הפיקוח הפדרלי חופף לרגולציה של המדינה, מכיוון ש-PayPal נמצאת גם בסמכותה של הלשכה הפדרלית להגנה פיננסית לצרכן.

רגולציה נוספת מגיעה מוועדת הסחר הפדרלית, רשות ניירות ערך והבורסה, וכן – עבור פינטקים המורשים כבנקים על ידי משרד המבקר של המטבע – פינטק הפדרלי לביטוח פיקדונות ששותפים עם בנקים צריכים לעתים קרובות לפעול לפי אותם כללים כמו השותפים שלהם, אז בהתאם לסוג הבנק, הם עשויים להיות מוסדרים בעקיפין על ידי רשויות פדרליות, מדינתיות ומקומיות.

השאלה כיצד יפקח על פינטק היא נושא מרכזי בקרב חוגי הרגולציה הפיננסית. זהו תחום המתפתח במהירות כאשר קובעי החוקים הרגולטוריים מנסים לעמוד בקצב של חדשני הפינטק.

מה מתכננת לעתיד?

אף אחד לא יודע בוודאות אילו חידושי פינטק נמצאים באופק, וחוסר הוודאות הזה הוחמר בגלל הכאוס שנגרם על ידי המגיפה. חברות פינטק, כמו הלקוחות שלהן, סבלו ממכשולים פיננסיים – חלקן נאלצו לצמצם או לפטר עובדים, ואחרות נאבקות כדי להבטיח מימון משקיעים. יחד עם זאת, הביקוש לפינטק אולי מעולם לא היה גבוה יותר: עסקים ולקוחות בנקאיים מסתמכים יותר ויותר על טכנולוגיה כדי לעזור לנווט את פרנסתם הפיננסית.

למרות אי הוודאות הכלכלית הנוכחית, מגמות גדולות וארוכות טווח לעתיד הפינטק נותרו ללא שינוי. איחוד, שותפויות והמשך שיתופי פעולה בין בנקים מדור קודם ופינטק נראים קרובים. וצרכנים כנראה יכולים לצפות לראות את המשך הופעתן של חברות המציגות שירותים נוצצים וראויים לכותרות, כולל בלוקצ’יין, מטבעות קריפטוגרפיים, בינה מלאכותית ועסקאות עמית לעמית.

לסיכום

הפינטק כיום כל כך נפוצה בשירותים פיננסיים שזה כמעט ולא נמצא בכל מקום. צרכנים, עסקים וכל מיני חברות לשירותים פיננסיים פונים יותר ויותר לשילובי דמיון של תוכנה, חומרה ונתונים כדי ליצור ולספק מוצרים ושירותים פיננסיים חדשים ומסורתיים כאחד. הפינטק מסובך היטב במרקם החברה הפיננסית שלנו, ונראה שהשפעתו רק תגדל בעתיד.

רוצים לדעת עוד על שוק ההון? לחצו כאן

תגיות

אהבתם את הכתבה? שתפו

כתבות אחרונות

בינה מלאכותית ו-AI

חדשות רכב

מודעה